Miliony bakterii oczyszczają wodę w naszych kranach

Naukowcy odkryli, że woda, która płynie w instalacjach wodociągowych jest oczyszczana przez miliony bakterii. To potwierdza, że te mikroorganizmy spełniają ważniejszą rolę niż pierwotnie sądzono.

Mimo iż woda, która płynie w miejskich kranach jest w większości oczyszczana przez specjalne filtry, to część tego procesu zachodzi także w rurach i instalacjach wodociągowych. Różnorodność bakterii jest duża, a ponadto tworzą one tzw. biofilmy.

- Odkryliśmy zupełnie nieznany ekosystem. Dzisiaj dzięki sekwencjonowaniu DNA czy cytometrii przepływowej, ujrzeliśmy 80 tys. bakterii na ml wody pitnej - powiedziała Catherine Paul z Uniwersytetu w Lund.

Naukowcy są przekonani, że w rurach żyje co najmniej kilka tysięcy gatunków bakterii. Prawdopodobnie istnieje związek między obecnymi kulturami bakterii a jakością wody.

- Istnieją dobre bakterie, które pomagają oczyszczać wodę i zapewniają jej bezpieczeństwo. Zjawisko to podobne jest do tego zachodzącego w naszym organizmie - dodała autorka badań.

Dzięki pełniejszemu poznaniu flory bakterii, w przyszłości uczeni będą w stanie kontrolować jakość dostępnej w kranach wody pitnej.

Dowiedz się więcej na temat: bakterie | czysta woda