Mikrokratownica - najlżejszy metal na świecie

Naukowcom z HRL Laboratories – ośrodka należącego do General Motors i Boeinga – udało się otrzymać najlżejszy metal na świecie. Do czego zostanie wykorzystany?

Ptaki mogą latać dzięki licznym cechom anatomicznym, morfologicznym i fizjologicznym, które wykształciły się na drodze ewolucji. Jedną z nich są pneumatyczne, czyli zawierające puste przestrzenie kości. Nic dziwnego, że inżynieria materiałowa podpatruje naturę i stara się czerpać z niej jak najwięcej.

Reklama

Doskonałym przykładem są naukowcy z HRL Laboratories i ich rewolucyjny materiał - "mikrokratownica". W toku badań okazało się, że jest ona lżejsza od niemalże każdego znanego nam materiału - powyższe zdjęcie pokazuje, że bez trudu utrzyma się na dmuchawcu, bez uszkadzania jego delikatnej struktury. Mało tego, wykazuje przy tym niezwykłą wytrzymałość mechaniczną. Materiał może utrzymać poważne obciążenie, a następnie wrócić do pierwotnej postaci.

Podobnych wynalazków nie brakuje. Warto wspomnieć o aerożelu, węglowych nanorurkach, aerożelach krzemowych czy piankach metalicznych i polimerowych. Wszystkie jednak mają tę samą "wadę" - brakuje im sztywności, wytrzymałości, przewodności i zdolności do pochłaniania energii materiałów cięższych. Mikrokratownica ma to wszystko, a kluczem do sukcesu okazały się puste w środku rurki, które naukowcy otrzymali w procesie naświetlania promieniowaniem UV światłoczułej substancji. Na powstałą w ten sposób siatkę napylili nikiel i fosfor, a następnie wytrawili.

Zalety niezwykle lekkiego i wytrzymałego materiału chwalą przedstawiciele koncernu lotniczo-zbrojeniowego Boeing, który jest jednym z właścicieli HRL Laboratories. Niewykluczone, że mikrokratownica okaże się ważnym elementem konstrukcyjnym przyszłych generacji samolotów pasażerskich.

Dowiedz się więcej na temat: najlżejszy materiał na świecie | aerożel | Boeing

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje