Koniec misji teleskopu GALEX

​Po dekadzie obserwacji setek milionów galaktyk w zakresie światła ultrafioletowego, NASA zakończyła misję obserwatorium kosmicznego GALEX (Galaxy Evolution Explorer).

Operator obserwatorium kosmicznego GALEX, firma Orbital Sciences Corporation, wysłał do niego ostatni zestaw poleceń 28 czerwca o godzinie 21:09 CEST. Nieczynna już sonda kosmiczna pozostanie na orbicie okołoziemskiej jeszcze przez około 65 lat, ulegając dopiero po tym czasie dezintegracji w atmosferze Ziemi.

Misja GALEX spełniła wszystkie wyznaczone założenia. Była przedłużana trzykrotnie. Do najciekawszych osiągnięć misji zaliczyć można:

- odkrycie ogromnego ogona, podobnego do tego jakie posiadają komety, który ciągnie za sobą gwiazda o nazwie Mira;
- zarejestrowanie czarnej dziury "na gorącym uczynku", w momencie pochłaniania gwiazdy;
- odkrycie łańcuchów nowych gwiazd wokół starych, martwych galaktyk;
- niezależne potwierdzenie natury ciemnej energii;
- odkrycie brakującego ogniwa w ewolucji galaktyk - galaktyk wiekowo pośrednich pomiędzy młodymi i starymi;
- wykonanie wielu niesamowitych ujęć, ukazujących mgławice i galaktyki.

Obserwatorium kosmiczne GALEX stało się pierwszym w historii obiektem na orbicie, który został wydzierżawiony przez agencją NASA innemu podmiotowi - Kalifornijskiemu Instytutowi Technologicznemu (Caltech). Od maja 2012 roku badania za pomocą GALEX prowadzone były przy wykorzystaniu prywatnych środków finansowych. W tym czasie naukowcy z całego świata przeprowadzali badania gwiazd w naszej Drodze Mlecznej oraz setek tysięcy galaktyk we wszechświecie.

Misja GALEX została zakończona, jednak efekty badań naukowych przeprowadzonych z wykorzystaniem tego obserwatorium jeszcze przez dłuższy okres czasu będą wzbogacać będą wiedzę ludzkości na temat obiektów i mechanizmów zachodzących w kosmosie.

Źródło informacji (NASA)