Kolejny "super-Jowisz" - HD 219077 b

Lista znanych i potwierdzonych egzoplanet wzbogaciła się o kolejnego masywnego Jowisza. Obiekt nosi oznaczenie HD 219077 b.

Nowo odkryta planeta pozasłoneczna, HD 219077 b, to masywny "super-Jowisz". Masę minimalną tego obiektu szacuje się na 10,4 masy Jowisza. Średnia odległość tego "super-Jowisza" od swojej gwiazdy macierzystej wynosi 6,2 jednostki astronomicznej a czas obiegu wynosi około 5500 dni (ponad 15 lat).

Co ciekawe, orbita HD 219077 b charakteryzuje się bardzo dużą ekscentrycznością - rzędu 0,77. Oznacza to, że ta egzoplaneta oddala się od swej gwiazdy na odległość nawet 11 jednostek astronomicznych. Jest to jedna z trzech najbardziej ekscentrycznych "długoterminowych" (więcej niż 5 lat) orbit planety pozasłonecznej. Ponadto duża odległość HD 219077 b w apogeum orbity oraz masa tej egzoplanety sugeruje możliwość bezpośredniej detekcji tego obiektu. Jak na razie zagadką jest powstanie tak ekscentrycznych orbit masywnych egzoplanet oraz ich statystyka.

Odkrycia dokonał międzynarodowy zespół astronomów, wykorzystujący 1,2 metrowy teleskop w La Silla w Chile.

Wraz z odkryciem HD 219077 b liczba znanych i potwierdzonych egzoplanet wzrosła do 853 (EPE) lub nawet 858 (Exoplanet Spot) obiektów.

Źródła informacji (EPE, Arxiv)