Gwiazda Tau Ceti z 5 planetami nadającymi się do zamieszkania

Wokół najbliższej podobnej do Słońca gwiazdy krąży układ 5 planet, które według astronomów mogą nadawać się do zamieszkania.

Kwintet planetarny Tau Ceti znajduje się w tzw. strefie zamieszkiwalnej (ang. habitable zone). Mianem tego pojęcia określa się obszar wokół gwiazdy, w obrębie którego na wszystkich znajdujących się planetach mogą panować warunki fizyczne i chemiczne umożliwiające istnienie wody, a co za tym idzie, również organizmów żywych. Układ Tau Ceti jest obok Alpha Centauri najbliższym Ziemi systemem z nadającymi się do zamieszkania planetami.

Planety zostały odnalezione nie przy użyciu obserwacji klasycznym teleskopem, a wykorzystując zaawansowanego łowcę planet - teleskop HARPS (ang. High Accuracy Radial velocity Planet Searcher). Urządzenie to poprzez analizę widma gwiazd poszukuje planet metodą prędkości radialnej, z dokładnością pomiarów do 1 m/s.

Astronomowie przyznają, że układ planetarny Tau Ceti może skrywać niejedną tajemnicę, zwłaszcza jeżeli chodzi o pozaziemskie planety nadające się do zamieszkania.

- Tau Ceti to gwiazda, o której mamy bardzo dużo informacji. Znacznie więcej niż w przypadku podobnych obiektów. Być może jedna z okrążających gwiazdę planet okaże się najlepszą odkrytą do tej pory drugą Ziemią - powiedział Hugh Jones z University of Hertfordshire, jeden z odkrywców układu planetarnego Tau Ceti.