Elon Musk zdradza szczegóły dotyczące Hyperloop

Elon Musk - założyciel firm PayPal, SpaceX i Tesla Motors - zdradził szczegóły dotyczące nowego środka transportu wysokich prędkości o nazwie Hyperloop.

Hyperloop może połączyć dwie metropolie zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych - Los Angeles i San Francisco. Niezwykła podróż na pokładzie kapsuł rozpędzonych do 1125 km/h miałaby potrwać tylko 30 min. W danej chwili na trasie znajdowałoby się 70 takich jednostek wypełnionych pasażerami.

Reklama

Kapsuły mają się poruszać wewnątrz stalowych tub. Rozwinięcie wspomnianej prędkości jest jednak utrudnione przez opór powietrza znajdującego się w ich wnętrzu. Można by temu zapobiec stosując środowisko próżniowe, ale utrzymanie go na takim dystansie byłoby niezwykle trudne i kosztowne. Musk wpadł na pomysł, aby Hyperloop poruszał się w niskim ciśnieniu, o które są w stanie zadbać dostępne komercyjnie sprężarki.

Pojawią się one również na wagonikach. Mają zasysać powietrze sprzed ich nosa i przekazywać do tylnej części oraz na boki. W ten sposób kapsuły będą mogły się rozpędzać i unosić dokładnie w centrum tuby. Energię niezbędną do napędzania całego systemu dostarczą silniki elektryczne rozmieszczone co 110 km wzdłuż całej trasy. Te będą zasilane przez liczne panele słoneczne.

Hyperloop jest projektem przemyślanym w każdym najdrobniejszym szczególe, a osoba Elona Muska pozwala sądzić, że jego realizacja jest tylko kwestią czasu. Z materiału opublikowanego na łamach serwisu PopSci wiemy, że:

- system sprawdzi się na dystansach do 1500 km, w przypadku większych odległości lepszym rozwiązaniem jest transport lotniczy;

- Hyperloop na trasie Los Angeles - San Francisco będzie kursował wzdłuż drogi I-5;

- będzie transportowanych do 840 pasażerów na godzinę;

- Musk przewiduje, że budowa systemu pochłonie wiele pieniędzy, ponieważ "tor" będzie przebiegał przez tereny uprawne;

- co 110 km silnik elektryczny ma dawać impuls każdej kapsule - zostaną one wykorzystane również do wytracania prędkości;

- podróż będzie przypominać lot samolotem z przeciążeniami osiągającymi wartość około połowy g.

- pylony, na których zostaną osadzone tuby, doskonale poradzą sobie z trzęsieniami ziemi, więc cała konstrukcja będzie stabilna i bezpieczna;

- przewidywany koszt budowy systemu do transportowania ludzi to około 6, a samochodów nawet 10 mld dol. - PopSci zauważa, że to więcej niż wydatki wszystkich firm Muska, jednak wciąż znacznie mniej niż koszt budowy kolei wysokich prędkości California High Speed Rail.

Prototyp Hyperloop mógłby powstać w rok lub maksymalnie w dwa lata, ale sam Musk przyznał ostatnio, że ma wiele innych pomysłów, którymi chce się zająć. Ostatecznie testy nowego środka transportu mają się rozpocząć za 3-4 lata, a przewożenie pasażerów za 7-10 lat.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje