Dwanaście nowych egzoplanet

W marcu 2015 roku doszło do odkrycia tysiąc dziewięćsetnej planety pozasłonecznej.

Ostatnie lata to złota era w poszukiwaniu planet pozasłonecznych. Od czasu odkrycia obiektów planetarnych krążących dookoła pulsara PSR 1257+12 (odkrycie polskiego astronoma Aleksandra Wolszczana), ludzkość poznała wiele różnych egzoplanet. Najwięcej z nich poznano w ciągu ostatnich pięciu lat, za sprawą kosmicznego obserwatorium Kepler. Do dziś Kepler odkrył ponad 4 tysiące kandydatów czekających na potwierdzenie. Ponadto Kepler odkrył 1019 planet, co do których istnienia nie ma wątpliwości. Jest to ponad połowa wszystkich znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych wykrytych przez ludzkość.

W marcu 2015 roku doniesiono łącznie o istnieniu 12 kolejnych egzoplanet. Niektóre z tych obiektów pochodzą z danych Keplera, inne zostały odkryte przez pozostałe programy poszukiwania egzoplanet. Najnowsze potwierdzone egzoplanety otrzymały oznaczenia KELT-7 b, HATS-10 b EPIC 201505350 b, EPIC 201505350 c, HATS-9 b, HATS-13 b, HAT-P-53 b, HAT-P-52 b, HAT-P-50 b, HATS-14 b, KOI-4427.01 oraz HAT-P-51 b.

Większość z tych obiektów to gazowe giganty, w tym “gorące Jowisze", krążące blisko swych gwiazd macierzystych. Masy tych obiektów zawierają się od około 0,31 do 1,48 około masy Jowisza. Są to zatem egzoplanety masowo porównywalne z Saturnem oraz Jowiszem. Najmniejszą planetą pozasłoneczną jest KOI-4427.01, która jest obiektem typu “Super-Ziemia". Ten obiekt także krąży blisko swej gwiazdy macierzystej. Ten obiekt został wykryty przez kosmiczny teleskop Kepler.

Łącznie (stan na 17 marca 2015) lista znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych wynosi 1901 obiektów. Od początku roku poinformowano już o istnieniu 36 nowych egzoplanet oraz potwierdzono istnienie kilku wcześniej wykrytych. Jest zatem bardzo prawdopodobne, że w tym roku ludzkość będzie znać już ponad 2000 obcych światów.

Dowiedz się więcej na temat: egzoplaneta