Astronomowie odkryli tajemnicze mini-supernowe

Astronomowie odkryli nowy, nieznany dotychczas, typ supernowych.

Zespół naukowców z Havard-Smithsonian Center for Astrophysics ogłosił, że odkrył nowy typ supernowych określanych jako Iax. Podobnie jak supernowe Ia, Iax tworzą się w wyniku eksplozji białego karła, który nie zostaje doszczętnie zniszczony.

- Typ Iax to po prostu mini-supernowa - powiedział Ryan Foley, główny autor badań.

Supernowa Iax jest mniej energetyczna i ciemniejsza niż obiekt typu Ia. Do tej pory zidentyfikowano 25 supernowych Iax, jednak żadna z nich nie występuje w galaktyce eliptycznej. Astronomowie przypuszczają, że tego typu obiekty są powszechne w systemach młodych gwiazd.

Supernowe typu Iax pochodzą z systemów gwiazd podwójnych tworzonych przez białego karła i gwiazdę towarzysząca, która w większości składa się z helu, bowiem utraciła zewnętrzną powłokę wodorową. Naukowcy nie są pewni jak powstają supernowe Iax, są jednak zgodni, że w pierwszej kolejności dochodzi do rozpalenia gwiazdy towarzyszącej, a fala towarzysząca aktywuje białego karła. Jest również możliwe, że to dodatkowy hel gwiazdy towarzyszącej doprowadza do eksplozji białego karła.

W efekcie, nie dochodzi do całkowitego zniszczenia białego karła i powstaje supernowa Iax. Tego typu obiektów we wszechświecie jest najprawdopodobniej trzy razy mniej niż supernowych Ia.

Dowiedz się więcej na temat: Supernowa | Biały karzeł | astronomowie | gwiazdy | NASA