Przyszłość pola bitwy

Scorpion - samolot którego potrzebują USAF

Na Air Force Association Air & Space Conference koncern Textron oraz AirLand Enterprises zaprezentowali demonstrator dwumiejscowego i dwusilnikowego samolotu uderzeniowego o nazwie Scorpion – czytamy na łamach AviationWeek. Zdaniem twórców – Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) bardzo potrzebują takiej maszyny.

Twórcami projektu są koncern Textron - w skład którego wchodzą tacy potentaci branży lotniczej, jak Bell Helicopter czy Cessna Aircraft - oraz AirLand Enterprises tworzony m.in. przez byłych założycieli USAF.

Wspólnymi siłami opracowują uniwersalną i przede wszystkim tanią maszynę, której koszt eksploatacji wyniesie ok. 3 tys. dol. za godzinę lotu - w przypadku F-16 w grę wchodzi ośmiokrotnie większa kwota.

Samolot będzie w stanie wykonywać misje patrolowe i pozostawać w powietrzu nawet 5 godzin. Idealnie sprawdzi się w roli wsparcia oraz samodzielnych misjach polegających na przechwytywaniu lekkich maszyn.

Reklama

Były sekretarz USAF podkreśla, że dzięki wprowadzeniu do służby samolotu Scorpion, Pentagon mógłby zaoszczędzić nawet miliard dolarów rocznie.

Jego twórcy są zdania, że amerykańskie wojsko za bardzo skupia się na opracowywaniu drogich i zaawansowanych technologicznie konstrukcji, zamiast postawić na tańsze w produkcji i eksploatacji jednostki, które poradzą sobie z wieloma zadaniami wykonywanymi obecnie np. przez F-16, F-15 czy A-10.

Scorpion nie jest kolejnym konceptem, który można podziwiać na komputerowo przygotowanych wizualizacjach. Przedsięwzięcie weszło w bardzo zaawansowaną fazę, a sama konstrukcja przechodzi pierwsze testy naziemne. Producenci zapewniają, że samolot wzbije się w powietrze jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Samolot Scorpion - dane techniczne

długość 13,29 m
rozpiętość skrzydeł 14,45 m
wysokość 4,27 m
masa własna 5352 kg
maksymalna masa startowa 9638 kg
maksymalna masa paliwa 2721 kg
maksymalna masa wyposażenia w komorze 1360 kg
maksymalna prędkość 833 km/h
pułap operacyjny 13716 m
zasięg 4444 km

Poniżej znajduje się wideo z zapisem testów silników samolotu Scorpion.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samolot | myśliwiec | USAF | lotnictwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy