Wirtualna rzeczywistość

Gartner: Asystenci głosowi, biometria, VR i AR przyszłością rynku mobilnego

Analityczka Gartnera wymienia innowacje z obszaru wydajności energetycznej, personalizacji i wzbogacenia doświadczenia użytkownika, technologii wyświetlaczy i komunikacji bezprzewodowej jako kluczowe dla rozwoju branży mobilnej w najbliższych latach.


Roberta Cozza, kierująca działem badań w Gartnerze, przekonuje, że udana implementacja tych rozwiązań zapewni niektórym producentom przewagę konkurencyjną nad pozostałymi firmami branży. W zestawieniu obok szybkiego ładowania baterii urządzeń, nowych interfejsów sprzętowych oraz standardów komunikacji bezprzewodowej, znalazła się m.in. potrzeba udoskonalenia osobistych asystentów użytkownika. Procesy wdrażania innowacji ma przyspieszyć stagnacja, jakiej doświadcza obecnie ten segment rynku technologii.

- Asystenci przyniosą zmianę paradygmatu komunikacji człowieka z urządzeniami elektronicznymi. Już dziś rozmaite rozwiązania tego typu obecne są w mobilnych systemach operacyjnych, urządzeniach ubieralnych, rozwiązaniach dla inteligentnego domu - mówi Cozza.

Reklama

- Prognozujemy, że już w 2020 r. 40 proc. interakcji z urządzeniami mobilnymi będzie przebiegać za pomocą wirtualnych asystentów. Stałe poszerzanie ich możliwości (co pokazały m.in. ostatnie usprawnienie asystenta Cortana oraz zaprezentowanie Google Assistant), otwiera przed tymi narzędziami nowe obszary zastosowań. Obserwujemy powstawanie całych ekosystemów sprzętowo-aplikacyjnych obsługiwanych przez asystentów - dodaje Cozza.

Ekspertka wskazuje biometrię jako kolejną kluczową technologię. Stosowanie doskonalszej identyfikacji osób na podstawie cech biometrycznych przesądzi o sukcesie nowych generacji płatności mobilnych. Konieczne będzie jeszcze ściślejsza współpraca między dostawcami oprogramowania i sprzętu biometrycznego. W dłuższym horyzoncie czasowym Cozza przewiduje pomiar także innych indywidualnych funkcji życiowych i cech, tak by móc ustalić np. nastrój użytkownika lub śledzić mikrozmiany zdrowotne.

- Przewiduję również nowe pola zastosowań dla rzeczywistości rozszerzonej np. w nawigacji, narzędziach tłumaczenia języka w czasie rzeczywistym, szkoleniach pracowników, marketingu. W tym celu stosować można zarówno zaawansowane systemy, takie jak Oculus Rift czy HTC Vive, jak i rozwiązania dla urządzeń mobilnych - wyjaśnia Cozza.

Analityczka Gartnera podkreśla, że sukces VR będzie uzależniony od dopracowania technologii mapowania otoczenia przy pomocy różnego typu czujników oraz technik rejestracji obrazu w promieniu 360 stopni, a także kreatywności deweloperów i dostawców treści. Gartner szacuje, że do 2020 r. nabywców znajdzie aż 40 mln urządzeń, obsługujących rzeczywistość wirtualną i rozszerzoną. Obok inteligentnych zegarków branża technologii wirtualnych ma gwarantować producentów najwyższą stopę zwrotu z inwestycji.

Firmy oraz agencje badawcze, w tym IDC, Juniper Research oraz Gartner informowały w ostatnich miesiącach o zahamowaniu wzrostu, a nawet spadkach, w niektórych segmentach branży mobilnych. Sprzedaż smartfonów w skali globalnej ma według International Data Corporation osiągnąć do roku osiągnąć wzrost na poziomie 3,1 proc. (1,48 mld sztuk), spadki w segmencie tabletów mogą sięgnąć nawet 10 proc.

łum/ jbr/

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy