Ultra HD - czy ta technologia będzie powtórką z 3D?

Podczas jednej z konferencji towarzyszącej targom MIPTV 2016 w Cannes, prelegenci wyrazili ufność w to, że technologia Ultra HD 4K będzie w najbliższych latach zyskiwać na popularności.

Dr Michael Schiffer, dyrektor generalny EnStyle/pearl.tv zauważył, że chociaż urządzenia nagrywające w 4K są powszechnie dostępne (mogą to być nawet smartfony), to w praktyce, gdy firma planowała start swojego telezakupowego kanału 4K w Niemczech na kwiecień 2015 roku, to - jego zdaniem - branża nie była wtedy w ogóle gotowa na 4K. - Mogą być gotowi na playout, mogą być gotowi na pokazy, ale nie są przygotowywani na większą ilość materiału - skwitował.

Pearl.tv produkuje obecnie około 8 godzin materiału na żywo każdego dnia, a jego archiwa obejmują już 1600 godzin treści wideo. W maju br. tempo nagrywania ma wzrosnąć do 15 godzin dziennie.

Problematyczne okazało się jednak przechowywanie treści, a także transmisja z jednego biura do drugiego. - Dziś korzystamy z dysków SSD, ponieważ są szybsze niż kiedy chcielibyśmy korzystać wyłącznie z sieci - przyznał Schiffer.

Stuart Smitherman, prezes Vivicast Media, zasugerował, że w świecie, w którym nadawcy są coraz bardziej zaniepokojeni utratą widzów z tak zwanej generacji Y na rzecz online, UHD jest jedyną innowacją, jaka może pomóc sprowadzić ich z powrotem. - Rzeczywistość jest taka, że generacja Y ogląda więcej a nie mniej telewizji. Czego oczekuję, to żeby oglądali ją w UHD - oświadczył, sugerując, że nadawcy nadal mają przewagę nad graczami OTT. - Tradycyjna telewizja jest jedynym sposobem dla twórców treści, aby pokazać ich treści 4K w zamierzonej rozdzielczości, bez buforowania i bez degradacji jakości obrazu ze względu na ograniczenia przepustowości domowego łącza internetowego.

Powiedział, że współpraca z nadawcą kanału UHD1 pozwoliła mu na zdobycie wiedzy na temat oczekiwań odbiorców. Zdradził, że planuje przeprowadzić jeszcze w tym roku badania wśród widzów, aby dowiedzieć się, jakiego rodzaju treści są dla nich odpowiednie i czym są faktycznie zainteresowani.

Peter Alexander z Harmonic powiedział, że firma zainwestowała znaczne sumy w systemy, które są wykorzystywane na potrzeby UHD. - UHD odniesie sukces jedynie wtedy, gdy główne sieci nadawcze, takie jak HBO i te, które pokazują mecze Ligi Mistrzów i Premier League, będą używać tej technologii. To żaden sukces, jeśli nie można oglądać tych treści w UHD, a to naprawdę jest dość daleka droga - dodał.

W związku z powyższym, Harmonic zastanawiał się nad tym, jak przyspieszyć wdrażanie technologii. Jedną z takich jego inicjatyw było stworzenie kanałów, które pokazują, jak rozwiązane zostały pewne kwestie związane z technologią UHD. Obok takich wysiłków, Harmonic uruchomił szereg kanałów demo na różnych kontynentach. Współpracuje m.in. z agencją NASA nad kanałem NASA TV UHD. - Twierdzimy, że jest to kanał zajmujący możliwie najmniej pasma. Używamy 13,5 Mb/s. Większość kanałów ma 20-50 Mb/s.

Reklama

Anita Kaźmierska

Źródło informacji

SatKurier
Dowiedz się więcej na temat: Ultra HD
Najlepsze tematy