Pop. Up – elektryczny samochód i dron w jednym

Podczas targów Geneva International Motor Show firmy Italdesign i Airbus przedstawiły koncepcję Pop.Up, pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu multimodalnego, który w pełni wykorzystuje zarówno przestrzeń naziemną jak i powietrzną.

Projekt jest wynikiem wspólnej refleksji firm Italdesign i Airbus nad kwestią poruszania się w przestrzeni miejskiej, jednym z najbardziej palących problemów mieszkańców megamiast na całym świecie. Ponieważ zatłoczenie na drogach ma znacznie nasilić się do 2030 roku, firmy postanowiły połączyć swoją wiedzę inżynierską i znaleźć optymalny sposób na stworzenie zrównoważonego, modularnego i multimodalnego systemu transportu miejskiego. Tak powstała koncepcja Pop.Up.

Reklama

System Pop.Up składa się z trzech warstw:

  • platforma sztucznej inteligencji, która na podstawie wiedzy o użytkownikach zarządza podróżą, oferując alternatywne scenariusze użycia i zapewniając bezproblemowy dojazd do celu;
  • pojazd w kształcie kapsuły pasażerskiej, który może łączyć się z dwoma różnymi i niezależnymi napędzanymi elektrycznie modułami (modułem naziemnym i modułem napowietrznym). Kapsuła Pop.Up może też integrować się z innymi środkami transportu publicznego (na przykład koleją lub systemem hyperloop);
  • moduł interfejsu, który utrzymuje dialog z użytkownikami w środowisku wirtualnym.

Zasada działania Pop.Up jest prosta: pasażerowie planują podróż i rezerwują miejsce za pomocą łatwej w użyciu aplikacji. System automatycznie podpowiada najlepsze rozwiązanie - na podstawie wiedzy o użytkownikach, zależności czasowych, natężenia ruchu, kosztów, wymagań w zakresie wspólnych przejazdów - dołączając kapsułę pasażerską do modułu powietrznego lub naziemnego albo do innego środka transportu i uwzględniając preferencje oraz potrzeby pasażerów.

Kluczowym elementem projektu jest kapsuła pasażerska. Ten zaawansowany technicznie, samonośny kokon z włókna węglowego ma 2,6 metra długości, 1,4 metra wysokości i 1,5 metra szerokości. Kapsiła zmienia się w miejski samochód, po prosty łącząc się z modułem naziemnym, który ma podwozie z włókna węglowego i jest zasilany akumulatorowo.

Podczas podróży przez zatłoczone megamiasto kapsuła odłącza się od modułu naziemnego i jest przenoszona przez moduł powietrzny o wymiarach 5 x 4,4 metra napędzany ośmioma przeciwbieżnymi wirnikami. W takiej konfiguracji Pop.Up staje się samolotem miejskim z automatycznym pilotem i może efektywnie przemieścić się między punktami A i B, unikając korków drogowych.

Kiedy pasażerowie dotrą do celu, moduły powietrzne i naziemne wraz z kapsułą autonomicznie wracają do specjalnych stacji ładowania, gdzie czekają na następnych klientów.

Dzięki możliwości łączenia kapsuły z innymi środkami transportu publicznego podróż systemem Pop.Up przebiega bezproblemowo. Użytkownik cały czas pozostaje w tej samej kapsule, więc nie martwi się o przesiadki.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Najlepsze tematy