Nowe rozwiązania autonomicznej jazdy od Audi

Po dwunastu miesiącach od rozpoczęcia projektu „Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny“, Audi prezentuje nowe rozwiązania techniczne z dziedziny autonomicznej jazdy i komunikacji car-to-X.

Projekt "Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny“, to wspólna inicjatywa niemieckiego Federalnego Ministerstwa Ruchu Drogowego i Infrastruktury Cyfrowej, landu Bawaria, przemysłu motoryzacyjnego i powiązanych z nim kooperantów oraz firm z branży IT. Na kilku fragmentach autostrady A9, między zjazdami Norymberga-Północ, a Monachium-Północ, nadajniki i czujniki łączą samochód z otoczeniem oraz z innymi pojazdami. Audi zaangażowane jest tu w sześć projektów. Trzy z nich skupiają się na działaniach w obszarze budowy infrastruktury, a pozostałe trzy na technikach komunikacji.

Reklama

"Audi, w ramach projektu "Cyfrowy, autostradowy odcinek doświadczalny",  uczestniczy w działaniach badawczo-rozwojowych na rzecz ciągłego udoskonalania infrastruktury autostradowej wspierającej autonomiczną jazdę“ - mówi Alejandro Vukotich, szef rozwoju projektów autonomicznej jazdy w Audi AG. "Trzeba m. in. tak zmodyfikować materiały używane do produkcji słupków i barier energochłonnych, aby lepiej niż dziś odbijały fale radarowe - z większej odległości, w śniegu i w deszczu. Ponadto czujniki samochodu powinny w przyszłości lepiej rozpoznawać pasy ruchu. Specjalne znaki dodatkowe na skraju jezdni sprawią, że pojazdy testowe, za pomocą kamery, z olbrzymią dokładnością określą swoje położenie na pasie ruchu, po którym się poruszają. Wkrótce zostaną zainstalowane pierwsze prototypy, które umożliwią użycie tych rozwiązań w praktyce.“

Projekt "Car2Infrastructure", łączy samochód z komunikującymi się z internetem znakami informacyjnymi. Za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej przekazują one kierowcy informacje o ograniczeniach prędkości, korkach czy zamkniętych pasach ruchu. Na początek, inżynierowie Audi stworzyli uniwersalny interfejs umożliwiający dostęp do różnych lokalnych systemów informacyjnych. Zgromadzone dane przekazywane są za pomocą sieci telefonii komórkowej do chmury Audi, a stamtąd, z powrotem do samochodów testowych. W ten sposób, samochód bezpośrednio otrzymuje niezbędne dla bezpiecznej autonomicznej jazdy informacje o sytuacji na drodze.

Dzięki przyszłościowej technice telefonii cyfrowej LTE-V, moduły do transmisji danych w samochodach są również ze sobą bezpośrednio powiązane. Taka spontaniczna komunikacja umożliwia ponadto łączność pomiędzy pojazdami w takich miejscach, w których nie ma zasięgu sieci telefonii komórkowej. Możliwości LTE-V zwiększają też bezpieczeństwo, ostrzegając np. przed oblodzoną nawierzchnią oraz wydajnie działając w przypadku jazdy autonomicznych samochodów w kolumnie, czyli tzw. "platooningu“.

Trzeci projekt skupia się na prowadzeniu dokładnych co do centymetra pomiarów dwóch odcinków autostrady A9 oraz na zdefiniowaniu znajdujących się na nich obiektów, takich jak mosty, znaki drogowe i oznakowanie na nawierzchni. Dane te wzbogacają na bieżąco aktualizowaną i uzupełnianą cyfrową mapę HERE HD Live Map.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Najlepsze tematy