Medycyna przyszłości

Transformacja komórek nowotworowych w zdrowe jest możliwa

Naukowcy odkryli sposób, dzięki któremu można zamienić komórki nowotworowe w zdrową tkankę.

Zespół naukowców z Kliniki Mayo w Rochester pod kierownictwem dr Panosa Anastasiadisa odkrył mechanizm, który umożliwia zatrzymanie niekontrolowanej replikacji komórek, będąc tym samym swoistym hamulcem na raka. Wyniki zostały opublikowane w "Nature Cell Biology".

Pomimo, że pierwsze testy nowej metody są obiecujące, nie wiadomo jeszcze czy pomoże ona w walce z nowotworami. Co ciekawe, metoda z wykorzystaniem mikroRNA może być zastosowana w walce ze wszystkimi typami nowotworów.

Co innowacyjnego jest w nowej metodzie? Łączy ona kadheryny - białka adhezyjne umożliwiające przyleganie komórkom do siebie - i mikroRNA (miRNA). Funkcji obu elementów do tej pory w biologii nie łączono. W toku przeprowadzonych badań, okazało się, że kadheryny nie tylko spajają komórki, ale i pełnią rolę sygnalizatorów. Przesyłają one informacje przy użyciu miRNA, choćby dotyczące wzrostu komórek. Rozregulowanie tego mechanizmu może prowadzić do powstania nowotworu.

Zespół dr Anastasiadisa odkrył, że uzupełnienie komórek z miRNA może przywrócić prawidłowe funkcjonowanie, a tym samym zahamować proces nowotworzenia.

- Po dostarczeniu miRNA do komórek zaatakowanych przez nowotwór, odzyskują one normalne funkcje i włączają hamulce przed rakiem - opisał Anastasiadis.

Najnowsze badania rozwiązują jedną z tajemnic biologii, ale nie wiadomo jeszcze jak zareaguje organizm opanowany przez nowotwór, któremu poda się dodatkowe ilości miRNA. Niezbędne są kolejne eksperymenty, tym razem z udziałem organizmów żywych.

Dowiedz się więcej na temat: Nowotwór | Onkologia | raki