Medycyna przyszłości

Tajemniczy kod zapisany w naszym DNA

Amerykańscy naukowcy odkryli w ludzkim DNA ukryty drugi kod. Jego rozszyfrowanie być może pozwoli nam w pełniejszy sposób zrozumieć podłoże wielu chorób genetycznych.

Zespół naukowców z University of Washington odkrył drugi kod w ramach programu badawczego ENCODE. Do tej pory uważano, że zapisane w DNA informacje dotyczą głównie sposobu kodowania białek. Najnowsze odkrycie pokazuje, że istnieje także drugi, zapisany innym językiem, pakiet danych zawierających instrukcji dla komórek, jak obsługiwać poszczególne geny.

W DNA informacje są szyfrowane za pomocą kodonów, czyli sekwencji trzech nukleotydów kodujących określony aminokwas. Istnieją 64 kodony definiujące 20 różnych aminokwasów. Wyjątek stanowią cztery kodony: AUG inicjujący translację oraz UAG, UGA i UAA, które determinują zakończenie translacji. Ale to nie wszystko.

Teraz naukowcy z University of Washington pod kierownictwem Johna Stamatoyannopoulosa odkryli, że niektóre kodony (zwane duonami) nie tylko determinują produkcję konkretnych białek. Mogą one również kontrolować samą ekspresję genów. Drugi, ukryty zestaw jest zsynchronizowany z pierwszym i dzięki temu stabilizuje niektóre funkcje białek.

Wszystko wskazuje na to, że mimo licznych postępów w genetyce, do tej pory znaliśmy tylko pół biologicznego podręcznika do obsługi organizmu człowieka.

Dowiedz się więcej na temat: genetyka | genom | geny | białka | DNA