Pigułki antykoncepcyjne zwiększają ryzyko udaru

Coraz częściej słyszy się o niebezpieczeństwach związanych z przyjmowaniem doustnych środków antykoncepcyjnych. Ostatnio naukowcy z Uniwersytetu Loyola doszli do wniosku, że środki te zwiększają ryzyko wystąpienia najczęstszego rodzaju udaru mózgu.

Jak podaje DNA India, u młodych, zdrowych kobiet, u których nie występują czynniki ryzyka udaru mózgu, doustne środki antykoncepcyjne rzadko wywołują udar. Jednak jeśli są obecne, ryzyko wystąpienia udaru u kobiety przyjmującej środki antykoncepcyjne znacznie wzrasta. Eksperci zalecają, żeby w takim przypadku rezygnować z doustnej antykoncepcji.
 
Po raz pierwszy o udarze mózgu związanym z przyjmowaniem pigułek antykoncepcyjnych poinformowano w 1962 r. Wczesne wersje tabletek zawierały 150 mikrogramów syntetycznego estrogenu. Obecnie preparaty nie zawierają więcej, niż 20-35 mikrogramów, dlatego uważa się, że nowoczesne wersje pigułek są o wiele bezpieczniejsze.
 
Warto dodać, że hormonalna terapia zastępcza (sam estrogen lub w połączeniu z progesteronem) zwiększa ryzyko wystąpienia u kobiet udaru niedokrwiennego mózgu nawet o 40 procent (im wyższe dawki, tym większe ryzyko). Jednak w każdym z tych przypadków, doustne środki antykoncepcyjne znacząco zwiększają ryzyko wystąpienia udaru niedokrwiennego mózgu (spowodowane przez skrzep krwi).
 
Szacuje się, że wśród 100 000 kobiet w wieku rozrodczym występuje około 4,4 przypadków udaru niedokrwiennego. Antykoncepcja zwiększa ryzyko wystąpienia przypadków udaru mózgu o 1,9-8,5 razy. Jeśli przyjmująca środki antykoncepcyjne kobieta pali, ma wysokie ciśnienie krwi, cierpi na nawracające migreny - z dużym prawdopodobieństwem stanie się częścią tej smutnej statystyki. Dlatego kobietom z grupy ryzyka nie zaleca się stosowania antykoncepcji hormonalnej.

Tylkomedycyna.pl
Dowiedz się więcej na temat: antykoncepcja | pigułki antykoncepcyjne | progesteron | udar mózgu
Najlepsze tematy