Medycyna przyszłości

Odkryto nowe źródło komórek trzustki

​Naukowcy odkryli metodą, którą można wykorzystać do odtwarzania zniszczonych przez cukrzycę wysp trzustkowych.

Zespół uczonych z Uniwersytetu Południowej Florydy pod kierownictwem dr Michaela Shamblotta odkrył potencjalnie nowe źródło wysp trzustkowych. To odkrycie może być kluczowe przede wszystkim dla osób cierpiących na cukrzycę.

- Nie spodziewaliśmy się ekspresji NGN3 w trzustkach dorosłych, bo u gryzoni zachodzi ona tylko podczas rozwoju płodowego - powiedział Shamblott.

NGN3 jest genem nadrzędnym, który koduje kluczowy czynnik transkrypcyjny dla rozwoju wewnątrzwydzielniczej części trzustki. W toku przeprowadzonych eksperymentów okazało się, że komórki z wysoką ekspresją białka NGN3 znajdują się w zewnątrzwydzielniczej czśści trzustki, czyli rejonie wytwarzającym enzymy trawienne. Co ciekawe, komórki te przypominają mysie i ludzkie komórki progenitorowe, co oznacza, że można stymulować je do różnicowania w komórki beta wytwarzające insulinę.

- Teraz, gdy wiemy, że komórki z ekspresją NGN3 są częścią biologii ludzkiej trzustki, możemy dowiedzieć się, jak zwiększać ich liczebność. Naszym celem nadrzędnym jest regeneracja funkcjonalnych komórek beta i całkowite wyleczenie cukrzycy - wyjaśnił Shamblott.

Dowiedz się więcej na temat: trzustka | cukrzyca