Medycyna przyszłości

Odkryto nowe warianty genów powodujące raka jąder

Naukowcy przeanalizowali ponad 13 000 męskich genomów i zidentyfikowali cztery nowe warianty genów, które mogą mieć wpływ na zwiększenie ryzyka wystąpienia raka jąder.

Odkrycie poczynione przez naukowców może pomóc lepiej zrozumieć, którzy mężczyźni są w grupie wysokiego ryzyka wystąpienia nowotworu, a co za tym idzie - wcześniej wykryć i wyleczyć chorobę.

Chociaż rak jąder jest stosunkowo rzadkim nowotworem, zachorowalność podwoiła się w ciągu ostatnich 40 lat. Jest to jeden z nowotworów, które są dziedziczne. Wystąpienie raka jądra u ojca zwiększa aż 6-krotnie ryzyko jego pojawienia się u syna. Ryzyko zwiększa się aż 10 razy, jeżeli brat konkretnego mężczyzny ma raka jąder.

Nic więc dziwnego, że naukowcy chcą rozszyfrować genetyczne predyspozycje, które przyczyniają się do wystąpienia raka jąder. W 2009 r. Katherine Nathanson odkryła, że mutacje w obrębie genów KITLG i SPRY4 zwiększają ryzyko wystąpienia raka jąder. Kolejne eksperymenty to potwierdziły. Okazało się jednak, że wspomniane geny mają znacznie więcej wariantów niż pierwotnie przypuszczano - wszystkie z nich mają związek z rakiem jąder. Jaki dokładnie - tego jeszcze nie wiadomo.

Naukowcy chcą kontynuować badania i znaleźć związek między wspomnianymi genami a ryzykiem transformacji zdrowych komórek w nowotworowe.

Dowiedz się więcej na temat: raki | Nowotwór | genetyka | geny | Onkologia