Medycyna przyszłości

Bakterie odpowiedzialne za choroby weneryczne powodują raka?

Naukowcy odkryli, że zakażenie bakteriami z gatunku Chlamydia trachomatis może sprzyjać powstawaniu mutacji.

Zespół naukowców, w skład którego wchodził Thomas F. Meyer, Rajendra Kumar Gurumurthy i Cindrilla Chumduri z Instytutu Biologii Infekcyjjnej Maxa Plancka udowodnił, że chlamydie wywołują długoterminowe zmiany genetyczne i epigenetyczne w komórkach gospodarza.

W toku przeprowadzonych badań okazało się, że w zakażonych komórkach występuje więcej uszkodzeń DNA, niż w tych, których infekcja nie dotknęła. W zależności od stopnia uszkodzenia zwykła komórka uruchamiałaby szlak apoptozy (autodestrukcji) lub mechanizmy naprawcze. W komórkach zakażonych szczepem Chlamydia trachomatis, wymienione mechanizmy nie działają prawidłowo, a co więcej - komórki nadal się namnażają, co ułatwia rozpowszechnianie się infekcji.

Niekontrolowany wzrost komórek zakażonych bakteriami Chlamydia trachomatis może być pierwszym etapem nowotworzenia. Jeżeli niemieccy naukowcy potwierdzą ten fakt, będzie to pierwsze tego typu odkrycie w mikrobiologii.

Chlamydia trachomatis to najważniejszy epidemiologicznie i klinicznie gatunek bakterii rodzaju Chlamydia. Różne szczepy są czynnikami etiologicznymi wielu zespołów chorobowych. Szerzy się z człowieka na człowieka drogą płciową, w czasie porodu lub przez bezpośredni kontakt z zakażoną osobą. Zakażenia Chlamydia trachomatis są częstą przyczyną stanów zapalnych narządu rodnego, co w konsekwencji może prowadzić do bezpłodności lub powikłań ciąży.

Dowiedz się więcej na temat: bakterie | wirusologia | infekcja | choroby weneryczne | Nowotwór | biologia