Odkryto niezwykłą barierę wokół Ziemi

​Naukowcy odkryli niezwykłe pole energetyczne, które chroni Ziemię przed destruktywnym działaniem kosmicznej pogody.

Pasy Van Allena (inaczej pasy radiacyjne) to obszar intensywnego promieniowania otaczającego Ziemię. Składa się on z naładowanych cząstek o ogromnej energii, które zostały schwytane w ziemskie pole magnetyczne. Poruszają się one po trajektoriach zbliżonych do helis, których osie są równoległe do linii pola magnetycznego, łączących oba ziemskie bieguny. Satelity i inne obiekty przez dłuższy czas przebywające w strefie oddziaływań pasów Van Allena mogą zostać uszkodzone lub nie działać prawidłowo.

Pasy Van Allena odkryto w 1958 r., a od 2012 r. dwa satelity NASA stale je badają w ramach projektu Van Allen Probes. Teraz dzięki nim zaobserwowano istnienie niezwykłego, nieprzenikalnego regionu, który znajduje się pomiędzy pasami Van Allena i chroni naszą planetę przed najbardziej energetycznymi elektronami.

- Istnienie tej bariery to ważna cecha pasów Van Allena. Po raz pierwszy w historii możemy ją badać, a wszystko to dzięki satelitom takim jak Van Allen Probes - powiedział Dan Baker z University of Colorado.

Pasy Van Allena są przedmiotem intensywnych badań naukowców z całego świata. Obecnie wiadomo, że pas wewnętrzny rozciąga się na wysokości ok. 650-9600 km nad Ziemią, a zewnętrzny znacznie wyżej - 13500-58000 km. Pomiędzy pasami znajduje się niemało pustej przestrzeni, w której nie ma elektronów. Okazało się, że jest to część zewnętrznego pasa, który jest nieprzenikalny dla ujemnie naładowanych cząstek elementarnych.

- Najbardziej energetyczne elektrony mogą dostać się tylko na pewną odległość od Ziemi. Tego się nie spodziewaliśmy, to coś nowego - powiedział Shri Kanekal z NASA odpowiedzialny za misję Van Allen Probes.

Póki co, nie wiadomo po co istnieje niezwykła bariera. Najbardziej prawdopodobne, że znajdują się w niej inne, niewykryte do tej pory cząstki elementarne.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Ziemia | pole magnetyczne