Co najmniej 15 000 obiektów może zagrozić Ziemi

​Według międzynarodowego raportu, w naszym najbliższym kosmicznym sąsiedztwie znajduje się co najmniej 15 tys. obiektów NEO. 3 lata temu, w podobnym studium, naliczono ich tylko 10 tys.

NEO (Near Earth Object) to asteroidy, planetoidy lub komety o rozmiarze od kilku metrów do kilkudziesięciu kilometrów, których orbity są blisko orbity Ziemi i tym samym mogą stanowić potencjalne niebezpieczeństwo. Astronomowie i badacze kosmosu znają 15 tys. obiektów NEO, choć ich całkowita liczba w Układzie Słonecznym prawdopodobnie sięga aż 700 tys.

- Szybkość odkrywania obiektów NEO znacznie się zwiększyła w ostatnich latach. Co tydzień naukowcy z całego świata odkrywają średnio 30 obiektów tego typu. A jeszcze kilka lat temu, 30 obiektów NEO odkrywano w ciągu całego roku. Naszym zdaniem, odkryliśmy już 90 proc. wszystkich obiektów NEO o średnicy powyżej 1 km. Ale - mimo naszych wysiłków - znamy zaledwie 10 proc. NEO o średnicy 100 m i tylko 1 proc. tego typu obiektów o średnicy 40 m - powiedziała Ettore Perozzi, szef zespołu astronomów ESA zajmujących się katalogowaniem NEO.

Dzisiaj dwa główne programy badawcze mające na celu namierzanie NEO są prowadzone w Stanach Zjednoczonych: Catalina Sky Survey z Arizony i Pan-STARRS z Hawajów. ESA z kolei prowadzi projekt o nazwie Space Situational Awareness.

- Jest tylko niewielkie prawdopodobieństwo uderzenia jednego z obiektów NEO w naszą planetę w ciągu następnych 40 lat, ale musimy być czujni. Nie możemy wykluczyć żadnego scenariusza - powiedział Detlef Koschny, szef Space Situational Awareness.

W 2018 r. ESA ma rozpocząć się prace nad nowym teleskopem o szerokim kącie widzenia, który byłby w stanie jeszcze skuteczniej wykrywać obiekty typu NEO. W nieodległej przyszłości poszukiwania niebezpiecznych obiektów podejmie się także budowany w Chile Large Synoptic Survey Telescope.