W Układzie Słonecznym odkryto odpowiednik naszych autostrad

​Naukowcy odkryli coś, co opisują jako "sieć autostrad", która umożliwi znacznie szybsze przemieszczanie się po Układzie Słonecznym.

Nowo odkryte trasy mogą w ciągu niecałej dekady zepchnąć komety i asteroidy w pobliże Jowisza i Neptuna. Ta swoista "sieć autostrad" może usprawnić wysyłanie statków kosmicznych w dalekie rejony Układu Słonecznego. Może również przydać się do monitorowania obiektów bliskich Ziemi (NEO), które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla naszej planety.

Naukowcy zaobserwowali dynamiczne struktury szlaków tworzące połączony szereg łuków wewnątrz czegoś znanego jako kolektory kosmiczne, rozciągające się od pasa asteroid do Urana. Trafiające na nie obiekty (np. komety lub asteroidy) poruszają się szybciej. Wpływ ma na to tzw. przyspieszenie grawitacyjne gazowych olbrzymów.

Jowisz jest związany z najbardziej widocznymi strukturami łuków i silnymi siłami grawitacyjnymi. Populacja lokalnych komet Jowisza, które mają okresy orbitalne 20 lat, oraz małych ciał niebieskich znanych jako centaury, jest kontrolowana w "niespotykany dotąd sposób".

Badacze twierdzą, że niektóre z tych ciał zderzają się z Jowiszem lub są wyrzucane z Układu Słonecznego. Odkrycia dokonano poprzez zebranie danych liczbowych o milionach orbit w Układzie Słonecznym i obliczenie, jak te orbity poruszają się wewnątrz znanych wcześniej kolektorów kosmicznych. Konieczne są dalsze badania, aby określić, jak kolektory mogą być wykorzystane przez przyszłe statki kosmiczne.

------------------------------------------------

Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!

Zagłosuj i wygraj ponad 20 000 zł!

Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Układ Słoneczny | asysta grawitacyjna