W listopadzie Ziemię minie asteroida o kształcie czaszki

11 listopada asteroida 2015 TB145 przeleci blisko Ziemi. Z jej strony nie spotka nas żadne zagrożenie, ale wielu ekspertów zwraca uwagę na nietypowy kształt asteroidy. Przypomina ona gigantyczną czaszkę.

Naukowcy z Uniwersytetu Hawajskiego odkryli asteroidę 10 października 2015 r., zaledwie kilka tygodniu przed jej bliskim przelotem obok naszej planety. Podczas zbliżenia 31 października 2015 r., asteroida znajdowała się w odległości zaledwie 1,3 dystansu między Ziemią a Księżycem.

Najbliższy bliski przelot asteroidy będzie miał miejsce 11 listopada bieżącego roku, a 2015 TB145 minie nas w odległości ok. 105 dystansów Ziemia-Księżyc.

- Trajektoria lotu asteroidy 2015 TB145 jest dobrze poznana. Przy najbliższym podejściu minęła Ziemię w odległości 480 000 km, co oznacza, że astronomowie amatorzy będą potrzebować co najmniej prostego teleskopu, aby ją dostrzec - powiedział Paul Chodas z NASA Jest Propulsion Laboratory.

Asteroida 2015 TB145 ma ok. 700 m średnicy. Jest za mała, by oddziaływać grawitacyjnie na Księżyc lub Ziemię. Naukowcy podejrzewają, że 2015 TB145 może być tzw. martwą kometą.

- Odkryliśmy, że ten obiekt odbija ok. 6 proc. światła, które otrzymuje od Słońca. W warunkach ziemskich mniej więcej tyle światła odbija świeżo położony asfalt - powiedział Chodas.

Asteroida 2015 TB145 może mieć zatem pochodzenie kometarne. Kolejny jej bliski przelot jest planowany na sierpień 2027 r.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | asteroida