Superziemia bogata w szafiry i rubiny

Naukowcy odkryli egzotyczną planetę pozasłoneczną, która może być wypełniona diamentami i szafirami.

Do tej pory astronomowie odkryli ponad 4000 egzoplanet. Różnią się one od siebie pod wieloma względami, ale także mają pewne elementy wspólne. Planeta oznaczona jako HD219134 b ma naprawdę nietypowy skład.

HD219134 b to planeta należąca do klasy superziem, ma masę pięć razy większą od Ziemi, ale jednocześnie mniejszą gęstość. Obiekt ten jest prawdopodobnie bogaty w tlenek glinu, kluczowy składnik wielu kamieni szlachetnych. Z tego powodu naukowcy uważają, że na HD219134 b mogą znajdować się ogromne pokłady szafirów i rubinów.

Egzoplaneta okrążą gwiazdę macierzystą w zaledwie trzech dni i nie znajduje się w jej ekosferze. Istnienie tam jakichkolwiek znanych nam form życia jest mało prawdopodobne.
Astronomowie wykorzystali modele komputerowe do ustalenia, w jaki sposób powstała ta niezwykła planeta i odkryli niezwykły jej skład (dominujące pierwiastki to wapń, glin, krzem i magnez). Naukowcy uważają, że obiekt ten jest częścią nowej, nieznanej wcześniej klasy superziem.

- Fascynujące jest to, że obiekty te są zupełnie inne od większości planet podobnych do Ziemi - o ile faktycznie istnieją. W naszych obliczeniach wywnioskowaliśmy, że planety te mają o 10-20 proc. mniejszą gęstość od naszej. Rozważaliśmy różne scenariusze występowania takiej gęstości. W ten sposób znaleźliśmy trzy kandydatki należące do tej klasy superziem - powiedziała dr Caroline Dorn z Uniwersytetu w Zurychu, współautorka badań.

Poza wspomnianą egzoplanetą HD219134 b, potencjalną kandydatką do tej klasy jest WASP-47 e, superziemia w czteroplanetarnym układzie oddalonym o 652 lata świetlne od Ziemi. Jeszcze ciekawsza jest planeta 55 Cancri e, o której głośno było w mediach ze względu na obecność dużych pokładów diamentów na powierzchni.

Alternatywnym wytłumaczeniem niskiej gęstości HD219134 b jest obecność głębokich oceanów. Ale zespół jest sceptycznie nastawiony do tego rozwiązania. Niezbędne są dalsze badania, by rozwikłać zagadkę szafirowej egzoplanety.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | egzoplaneta | Egzoplaneta | superziemia