Rentgenowskie zorze polarne na Jowiszu

Na Jowiszu wszystko jest większe - także zorze polarne. Te występujące na największej planecie Układu Słonecznego są tworzone przez cząsteczki promieniowania rentgenowskiego.

Zespół naukowców z University College London oraz Japońskiej Agencji Kosmicznej (JAXA) zbadał atmosferę Jowisza. Okazuje się, że wiatr słoneczny wywołuje w okolicach biegunów Jowisza zorze polarne niewidoczne dla ludzkiego oka. Astronomowie odkryli, że za ich powstawanie odpowiadają gwałtowne wyładowania promieniowania X.

Zorze polarne na Jowiszu są dla nas niewidoczne, gdyż powstają z fal spoza zakresu widma widzialnego - głównie promieniowania UV oraz X.

- Istnieje ciągła walka między wiatrem słonecznym i magnetosferą Jowisza. Chcemy zrozumieć tę interakcję i wpływ, jaki wywołuje na planetę. Badając jak zmienia się zorza polarna, możemy dowiedzieć się więcej o wielu innych obiektach magnetycznych w całej galaktyce, takich jak egzoplanety, brązowe karły czy gwiazdy neutronowe - powiedział William Dunn, szef zespołu badawczego.

Wpływ burz słonecznych na atmosferę Jowisza badano na podstawie dwóch koronalnych wyrzutów mas ze Słońca z 2011 r. Astronomowie przeanalizowali, jak zachowuje się atmosfera gazowego giganta, gdy strumień energii dociera do planety. Wyniki zostały opublikowane w "Journal of Geophysical Research".

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | koronalny wyrzut masy | Słońce | Zorza polarna | promieniowanie X