Odnaleziono wodę na planecie gorętszej niż Merkury

Na planecie Boötis b – jednym z najbardziej ekstremalnych ze znanych nam światów – odkryto ślady wody.

Ogromna planeta Boötis b znajduje się w gwiazdozbiorze Wolarza - dobrze widocznej z Ziemi gromadzie gwiazd nieba północnego. Masa tego obiektu przekracza masę Jowisza - największej planety Układu Słonecznego - ponad ośmiokrotnie. To jednak nie wszystko, ponieważ ów gigant znajduje się 7 razy bliżej swojej gwiazdy, niż Merkury Słońca.

Warunki panujące na Boötis b musza być iście piekielne, ale mimo tego naukowcy odkryli w jego atmosferze ślady wody w postaci pary wodnej. - Nasze odkrycie jest bardzo ważne, ponieważ pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób egzotyczne i ekstremalnie gorące planety wielkości Jowisza powstają i ewoluują. Pokazuje również skuteczność nowej techniki, która wykrywa promieniowanie podczerwone w atmosferach tych planet - powiedział Chad Bender, jeden z autorów badań.

Dzięki nowym metodom badań naukowcy będą w stanie odnaleźć ślady wody na obiektach, których do tej pory nie brano pod uwagę lub takich, gdzie nie stwierdzono jej śladów.

Dowiedz się więcej na temat: Planety | egzoplaneta | woda