Odkryto obiekt, który nie powinien istnieć

W gwiazdozbiorze Strzelca naukowcy odkryli niezwykłą gwiazdę, która teoretycznie nie ma prawa istnieć. Obiekt ten przekształca się z pulsara radiowego w rentgenowski i tak w kółko.

Niezwykły obiekt oznaczono jako J18245-2452. Znajduje się on ponad 18 000 lat świetlnych od Ziemi, stosunkowo blisko gromady gwiazd M28. Czym jest tajemniczy twór, naukowcy nie mają pewności. Spekuluje się, że to gwiazda neutronowa o niezwykłej właściwości - pozwala na transformację od postaci pulsara radiowego do pulsara rentgenowskiego.

Nietypowe zachowanie obiektu jest spowodowane dodatkowym zasilaniem przez znajdujące się w okolicy gwiazdy towarzyszące. To one, oddając część paliwa, generują zachowania typowe dla pulsara.

Gwiazdy neutronowe są pozostałościami bardzo masywnych gwiazd, które w końcowym etapie swojego istnienia kończą jako supernowe. J18245-2452 po raz pierwszy zaobserwowano w 2005 r., kiedy to przypisano mu właściwości milisekundowego pulsara radiowego. Niedługo potem wychwycono z niego emisję rentgenowską. Teraz naukowcy doszli do wniosku, że ich obserwacje nie były błędne i pochodzą z tego samego obiektu.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | astronomowie | pulsar | gwiazda neutronowa | kosmologia