Odkryto nową planetę karłowatą

Naukowcy zidentyfikowali nową planetę karłowatą w Układzie Słonecznym, oddaloną o ok. 13,6 mld km od Słońca.

Obiekt wielkości stanu Iowa - obecnie znany jako 2014 UZ224 - okrąża Słońce w ciągu 1100 lat. Wkrótce zapewne dołączy do 5 oficjalnych planet karłowatych znajdujących się w Układzie Słonecznym: Ceresa, Erisa, Haumei, Makemake i Plutona. Astronomowie szacują, że poza nimi, w Pasie Kuipera, obszarze poza orbitą Neptuna, ukrywa się co najmniej 100 podobnych obiektów.

Planeta karłowata 2014 UZ224 została odkryta przez zespół uczonych z Uniwersytetu w Michigan prowadzony przez Davida Gerdesa w ramach projektu Dark Energy Survey (DES). Namierzenie tego typu obiektów nie jest łatwe, zwłaszcza że są one bardzo małe. Wystarczy jednak obserwować ciała, które są w ruchu. Za pomocą specjalistycznego oprogramowania, naukowcy połączyli kropki i potwierdzili, że są one w rzeczywistości jednym obiektem.

Odkrycie zostało potwierdzone przez Międzynarodową Unię Astronomiczną, ale póki co nie wiadomo, czy 2014 UZ224 dołączy do znanych nam planet karłowatych. Aby tak się stało, musi spełnić pewne kryteria. Co ciekawe, na tym samym etapie znajduje się inny obiekt - 2015 RR245.

Najważniejszym kryterium planety karłowatej jest to, by była ona wystarczająco duża do przybrania okrągłego kształtu. Mike Brown, znany w środowisku jako "zabójca Plutona" (to jego obserwacje zdegradowały Plutona do kategorii planety karłowatej) wyjaśnia, że możemy zakładać, że cokolwiek o średnicy większej od 400 km w Pasie Kuipera, ma okrągły kształt. Każdy tego typu obiekt może być potencjalną planetą karłowatą. 2014 UZ224 ma średnicę ok. 530 km.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | planeta karłowata | Układ Słoneczny | Pas Kuipera