Odkryto nową planetę karłowatą

Naukowcy zidentyfikowali nową planetę karłowatą na obrzeżach Układu Słonecznego. Rozmiar obiektu o nazwie 2015 RR245 jeszcze nie został potwierdzony, ale szacuje się, że ma on średnicę 700 km i jest jedną z największych planet karłowatych obiegających Słońce.

Nowa planeta została po raz pierwszy dostrzeżona w lutym przez teleskop na Hawajach. Jest jednym z obiektów krążących za orbitą Neptuna, otaczającą Słońce raz na 700 lat. Badania tego typu planet karłowatych mogą pomóc lepiej zrozumieć burzliwą przeszłość Układu Słonecznego.

"Prawie wszystkie z tych lodowych światów są małe i słabe. To naprawdę ekscytujące znaleźć taki, który jest na tyle duży i jasny, że możemy uczyć się na jego szczegółach" - stwierdziła Michele Bannister z Uniwersytetu Victoria.

W porównaniu do innych znanych planet karłowatych w okolicy, obiekt 2015 RR245 jest stosunkowo mały, choć nadal spełnia kryteria Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU). 2015 RR245 znajduje się w pierwszej dwudziestce największych ciał w Pasie Kuipera, co czyni ją największą planetą karłowatą odkrytą przez program Outer Solar System Origins Survey (OSSOS) do tej pory.

700-letnia podróż RR245 wokół Słońca także jest zjawiskiem godnym zainteresowania. Planeta znajduje się na obecnej orbicie od co najmniej 100 mln lat, a najdalszy punkt eliptycznej orbity znajduje się w odległości ponad 120 j.a. (jednostek astronomicznych = średniej odległości Ziemi od Słońca).

Planeta karłowata RR245 znajduje się obecnie na drodze do największego zbliżenia, gdy minie Słońce w odległości 5 mld km (34 j.a.) w okolicach 2096 r.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | planeta karłowata | Układ Słoneczny