Odkryto najmniejszą znaną asteroidę - niewiele większa od człowieka

Asteroidy mogą różnić się między sobą wielkością, ale najnowsze odkrycie dotyczy najmniejszej asteroidy w historii. Jest ona nieznacznie większa od człowieka.

Asteroida nazwana 2015 TC25 ma średnicę zaledwie 2 m i jest tym samym tylko nieznacznie większa od przeciętnego człowieka. W październiku 2015 r. obiekt ten minął Ziemię w odległości zaledwie 128 tys. km (jedną trzecią odległości od Księżyca).

- Po raz pierwszy udało nam się zdobyć dane optyczne, z podczerwieni i obserwacje radarowe tak małej asteroidy, która w zasadzie jest meteoroidem. To tak naprawdę meteoryt, który nie trafił do ziemskiej atmosfery i w niej się nie spalił. Jeszcze - powiedział dr Vishnu Reddy z Uniwersytetu w Arizonie.

Obserwacje tak małych obiektów są ważne, gdyż niektóre z nich mogą przedostać się na powierzchnię Ziemi. Badając je w przestrzeni kosmicznej, możemy odpowiednio reagować przed i po ich wejściu w naszą atmosferę. Meteor czelabiński, który eksplodował nad Rosją w 2013 r. miał średnicę mniejszą niż 20 m.

2015 TC25 to obiekt szczególnie interesujący, gdyż jest bardzo jasny. Według danych zebranych przez placówki NASA Infrared Telescope i Arecibo Planetary Radar, asteroida odbija 60 proc. światła słonecznego, które na niego pada. To sprawia, że pasuje ona do rzadkiej klasy asteroid zwanych aubrytami, które są zbudowane w jasnych minerałów, takich jak krzemiany. Tylko jeden na 1000 meteorytów, które spadają na Ziemię, jest uznawany za aubryt.

Pochodzenie 2015 TC25 nie jest jasne. Naukowcy przypuszczają, że to fragment znacznie większego obiektu 44 Nysa, pochodzącego z pasa głównego planetoid.

Dowiedz się więcej na temat: asteroida | Kosmos | planetoida