Odkryto najbliższą Ziemi czarną dziurę

​Międzynarodowy zespół astronomów odkrył czarną dziurę najbliższą Ziemi. Znajduje się ona zaledwie 1000 lat świetlnych od nas.

Astronomowie odkryli, że HR6819 jest systemem potrójnym, składającym się z czarnej dziury i dwóch orbitujących wokół niej gwiazd. Jedna z gwiazd okrąża czarną dziurę w ciągu 40 ziemskich dni, a druga jest na dalszej orbicie. ma ona masę 4,2 razy większą od masy Słońca.

- Niewidzialny obiekt o masie co najmniej 4 razy większej od masy Słońca może być tylko czarną dziurą. System ten zawiera najbliższy Ziemi obszar czasoprzestrzeni, o którego istnieniu wiemy - powiedział Thomas Rivinius, główny badacz ESO.

Odkrycie jest o tyle istotne, że czarna dziura naprawdę znajduje się w naszym "kosmicznym sąsiedztwie". Co więcej, czarne dziury są zazwyczaj odkrywane w stanie aktywnym - gdy emitują ogromne dawki promieniowania rentgenowskiego. Ten obiekt jest inny.

- W naszym sąsiedztwie muszą być setki milionów czarnych dziur, ale wiemy tylko o istnieniu kilku. Dzięki temu, powinniśmy namierzyć więcej z nich - powiedział Thomas Rivinius.

System ten ma również potencjał do wyjaśnienia innych potrójnych systemów, o których istnieniu wiemy, m.in. oddalonego o 2300 lat świetlnych systemu LB-1. Wydaje się, że LB-1 ma małą wyewoluowaną gwiazdę krążącą wokół bardzo dużej czarnej dziury. Czarna dziura jest trochę za duża, aby powstała z supernowej; mogła powstać z połączenia dwóch mniejszych czarnych dziur. HR6819 może być dla niej wzorem.

HR6819 będący pierwszym układem gwiazdowym z czarną dziurą, którą można zobaczyć samodzielnie. Gwiazdy można zaobserwować na półkuli południowej - znajdują się w gwiazdozbiorze Lunety.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Czarna dziura