Odkryto jeden z najmasywniejszych obiektów we wszechświecie

Astronomowie odkryli jedną z najmasywniejszych struktur we wszechświecie - Supergromada Żagla do tej pory ukrywała się za płaszczyzną Drogi Mlecznej.

Supergromada Żagla to ogromna grupa kilku gromad galaktyk, z których każda zawiera setki lub tysiące galaktyk. Przyciąganie grawitacyjne tak dużego zagęszczenia masy może mieć duże znaczenie na ruch Grupy Lokalnej Galaktyk, wśród których znajduje się także Droga Mleczna.

Supergromady są największymi i najmasywniejszymi znanymi nam strukturami we wszechświecie - mogą rozciągać się na odległości nawet 200 mln lat świetlnych. Supergromada Shapleya jest najsłynniejszą znaną nam supergromadą - znajduje się ok. 650 mln lat świetlnych od nas. Zawiera ona ok. 30 jasnych gromad galaktyk, widocznych w zakresie rentgenowskim. Teraz międzynarodowy zespół uczonych odkrył obiekt odleglejszy i masywniejszy.

Supergromada Żagla jest oddalona od Ziemi o 800 mln lat świetlnych i zajmuje większy wycinek nieba niż supergromada Shapleya. Zaskakujące, że tak długo pozostawała ona niezauważona - to ze względu na swoje położenie za płaszczyzną Drogi Mlecznej, która przysłaniała supergromadę. Supergromada Żagla niemal na pewno dorównuje masie supergromady Shapleya, a być może nawet ją przewyższa.

- Nie mogłam uwierzyć, że tak ogromna struktura pojawiła się tuż przed naszym nosem, w tak dobrze widocznym miejscu - powiedziała Renee Kraan-Korteweg z Uniwersytetu w Kapsztadzie, kierująca badaniami nad tym obszarem od ponad dekady.

Niezbędne są dalsze obserwacje, by określić prawdziwe rozmiary, masę i wpływ supergromady Żagla na otoczenie - w tym Drogę Mleczną.

Dowiedz się więcej na temat: supergromada | Kosmos | Galaktyka