Nowo odkryty układ planetarny z trzema superziemiami

Astronomowie odkryli układ planetarny z trzema superziemiami orbitującymi wokół jasnej, karłowatej gwiazdy.

Gwiazda HD219134 znajduje się w gwiazdozbiorze Kasjopei, 21 lat świetlnych od Ziemi. Jest to pomarańczowy karzeł na tyle jasny, że można zobaczyć go gołym okiem. Gwiazdę okrążają 4 planety - jeden gazowy gigant i trzy obiekty określane jako superziemie.

Superziemie mają większe masy od Ziemi, ale są dużo lżejsze od gazowych gigantów obecnych w Układzie Słonecznym, takich jak Neptun, Saturn czy Jowisz. Nie wiadomo jaka jest struktura nowo odkrytych egzoplanet. Mogą być skalne, gazowe albo i takie, i takie. Wykorzystując Kosmiczny Teleskop Spitzera, astronomowie odkryli, że planety są 1,6, 2,7, 4,5 i 8,7 razy większe od Ziemi.

- Znając masy planet możemy stwierdzić, że gęstość przynajmniej jednej z nich jest zbliżona do Ziemi. Oznacza to, że może mieć ona podobny skład. Znajduje się bardzo blisko gwiazdy. Temperatura przekracza tam 400oC. Powierzchnia planety prawdopodobnie topnieje i wygląda jak pokryta wulkaniczną lawą. Nie jest to dobre miejsce dla podtrzymania życia - powiedział Stephane Udry, jeden z autorów badań.

Planeta, o której mowa - HD219134b - nie znajduje się w ekosferze, więc nie może istnieć tam woda w stanie ciekłym. Ale jest to obiekt niezwykły z innego powodu. Jest najbliższą znaną astronomii planetą tranzytową, czyli przechodzącą przez tarczę gwiazdy. Dzięki temu uczeni mają rzadką szansę zdobycia dodatkowych informacji o planecie.

Astronomowie planują przeprowadzenie dodatkowych badań, więc być może jeszcze w tym roku dowiemy się więcej o układzie planetarnym HD219134.

Dowiedz się więcej na temat: egzoplaneta