Nowo odkryta gwiazda może być Obiektem Thorne'a-Żytkowej

Astronomowie z Uniwersytetu Colorado odkryli ciało niebieskie, które może być Obiektem Thorne'a-Żytkowej (TŻO) – istniejącym do tej pory tylko w teorii – czytamy na łamach serwisu PhysOrg.

W Wikipedii znajdziemy definicję mówiącą, że: "Obiekt Thorne'a-Żytkowej to hipotetyczny typ gwiazdy składający się z czerwonego olbrzyma (gwiazda będąca w schyłkowym etapie ewolucji - przyp. red.) lub nadolbrzyma (etap w ewolucji gwiazdy związany z wyczerpaniem zapasów wodoru - przyp. red.) z gwiazdą neutronową (gwiazda zdegenerowana powstała podczas wybuchu supernowej - przyp. red.) w jego wnętrzu; układ taki zaproponowali Kip Thorne i Anna Żytkowa w 1976 roku".

We wnętrzu TŻO mogą zachodzić procesy prowadzące do przekształcania wodoru w inne izotopy, niż ma to miejsce podczas reakcji zachodzących we wnętrzach większości gwiazd. Naukowcy spekulują, że w grę wchodzi nawet proces rp (a ang. rapid proton capture process) występujący normalnie podczas wybuchu supernowych.

Do tej pory nie udało się zaobserwować takiego obiektu. Dalsze obserwacje potwierdzą, czy ciało niebieskie odkryte przez amerykańskich uczonych faktycznie jest TŻO.

Naukowcy podejrzewali, że w naszej galaktyce znajduje się kilka takich obiektów.

Dowiedz się więcej na temat: gwiazda neutronowa