Nowo odkryta galaktyka satelitarna Drogi Mlecznej

Astronomowie korzystający z japońskiego Teleskopu Subaru odkryli nowego satelitę Drogi Mlecznej, który ich zdaniem jest najsłabszym znanym towarzyszem naszej galaktyki.

Galaktyka oznaczona jako Virgo I dołącza do ok. 50 znanych towarzyszy Drogi Mlecznej. Znajduje się ona 280 tys. lat świetlnych od Ziemi i ma średnicę 124 lat świetlnych. Jest niezwykle mała, nawet jak na galaktykę karłowatą. Dla porównania - Droga Mleczna ma ok. 100 tys. lat świetlnych średnicy.

Galaktyka satelitarna została odkryta całkiem niedawno, gdy do tej pory znajdowała się poza granicą wykrywalności. Patrząc na nocne niebo, wydaje się 1,5 mld razy mniejsza od Wielkiego Obłoku Magellana, największy znany nam towarzysz naszej galaktyki. Virgo I ma absolutną wielkość gwiazdową na poziomie -0,8, co czyni ją 1,6 razy bledszą od Słońca, które jest obiektem dość przeciętnym w tej skali.

Odkrycie zostało opisane w "Astrophysical Journal" i sugeruje, że Virgo I może być jednym z wielu karłowatych towarzyszy Drogi Mlecznej.

- To odkrycie sugeruje, że setki słabych, karłowatych satelitów czekają na odkrycie w halo Drogi Mlecznej. Liczba istniejących satelitów i ich właściwości dadzą nam ważną wskazówkę w zrozumieniu tego, jak nasza galaktyka się formowała, a nawet jak ciemna materia się do tego przyczyniła - powiedział Masashi Chiba z Uniwersytetu Tohoku, główny autor badań.

Struktury we wszechświecie organizują się w większe skupiska. Duże galaktyki, takie jak Droga Mleczna, pochłaniają mniejszych towarzyszy, kradną gaz i gwiazdy. Obecność dużej populacji małych galaktyk może rozwiązać niektóre z problemów naszego obecnego rozumienia kosmosu.

Dowiedz się więcej na temat: Galaktyka | Kosmos