Najbardziej oddalony od Ziemi obiekt w Układzie Słonecznym

Astronomowie odkryli miniaturową planetę, która wydaje się być najodleglejszym obiektem w Układzie Słonecznym.

O obiekcie oznaczonym jako V774101 wciąż wiadomo niewiele. Ma 500-1000 km średnicy i jest oddalony od Ziemi o ok. 16 mld km, czyli 3 razy dalej niż Pluton. Prawdopodobnie jest to planeta karłowata, ale V774101 jeszcze nie sklasyfikowano.

- Nie możemy sklasyfikować tego obiektu, bo nie znamy jego orbity. Odkryliśmy go kilka tygodni temu - powiedział Scott Sheppard z Carnegie Institution for Science.

Do tej pory najbardziej oddalonymi obiektami przypominającymi planetę w Układzie Słonecznym były Sedna i VP113. Oba obiekty są oddalone od Ziemi 80 razy bardziej niż Słońce. To i tak mniej niż V774101, który od naszej planety jest 103 razy dalej niż Słońce.

Zajmie rok zanim naukowcy dowiedzą się czy V774101 przelatuje w pobliżu Pasa Kuipera. Obszar ten zlokalizowany poza orbitą Neptuna zawiera najprawdopodobniej tysiące niezidentyfikowanych małych planet.

- Jeżeli V774101 nie znajdzie się w pobliżu Neptuna, to będziemy mieli do czynienia z obiektem,, którego orbita nie jest zakłócana przez wielkie planety. Pozwoli nam to zrozumieć dynamikę obiektów pochodzących spoza Układu Słonecznego - dodał Sheppard.

Niestety, odnalezienie wszystkich miniaturowych planet nie jest możliwe. Naukowcy porównują tego do szukania igły w stogu siana.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Układ Słoneczny | Pluton | planeta karłowata