Kolejna tajemnica Wenus rozwiązana

Wenus to dziwna planeta - być może kiedyś istniała na niej woda w stanie ciekłym, ale dzisiaj panują tam warunki wyjątkowo nieprzyjazne życiu.

Jedną z najdziwniejszych cech Wenus jest rotacja planety. Potrzebuje ona 243 ziemskich dni, aby wykonać pełny obrót wokół własnej osi i 225 ziemskich dni na okrążenie Słońca. Atmosfera Wenus jest znacznie szybsza, bo do pełnego obrotu wokół własnej osi potrzebuje zaledwie cztery ziemskie dni. Skąd ta różnica?

Próby dokładnego zmierzenia okresu obrotu planety wokół własnej osi były bardzo trudne. Różne sondy kosmiczne otrzymywały inne wartości odmienne nawet o 7 minut. Teraz naukowcy wreszcie odkryli tajemnicę superrotacji Wenus.

Uczeni z Uniwersytetu Kalifornijskiego pod kierownictwem Thomasa Navarro sugerują, że gruba atmosfera Wenus może dosłownie rozszarpywać planetę, powodując jej przyspieszanie i spowalnianie o około dwie minuty każdego dnia.

Aby dojść do takiego wniosku, konieczne były zdjęcia z japońskiej sondy Akatsuki, która obecnie krąży wokół Wenus. W ubiegłym roku ten statek kosmiczny odkrył ogromną falę grawitacyjną na planecie rozciągającą się na ok. 10 000 km. Uważa się, że jest ona wynikiem przepływu powietrza nad górami, przechodząc z wysokiej do niskiej temperatury. Na szczycie gór powietrze po obu stronach równoważy się i wytwarza ogromną nieruchomą strukturę znaną jako fala grawitacyjna (to pojęcie z mechaniki cieczy, nie mylić ze zmarszczkami czasoprzestrzeni).

Zespół Navarro symulował cyrkulację wenusjańskiej atmosfery i odkrył, że ta struktura prawdopodobnie formuje się w godzinach popołudniowych i znika o zmierzchu, co jak dobrze wiadomo oznacza długi okres czasu na Wenus. Okazuje się, że fale grawitacyjne powodują wahania atmosfery planety, które zmieniają szybkość jej obracania się wokół własnej osi.

Konieczne są jednak dalsze badania aby wyjaśnić tajemnice rotacji Wenus.

Dowiedz się więcej na temat: Wenus | astronomowie | Kosmos