Jak bardzo może urosnąć czarna dziura?

Czarne dziury to jedne z najbardziej niezwykłych obiektów we wszechświecie. Teraz naukowcy odkryli ich maksymalny rozmiar - okazuje się, że nie mogą mieć one masy większej od 50 miliardów mas Słońca.

Zespół astrofizyków z University of Leicester pod kierownictwem prof. Andrewa Kinga odkrył, że zanim czarne dziury wykorzystają całą materię z otaczającego ją dysku akrecyjnego, mogą "spuchnąć" do rozmiaru 50 miliardów mas Słońca. Jest to wartość graniczna, po przekroczeniu której czarna dziura już nie urośnie.

Czarne dziury są otoczone dyskiem akrecyjnym, z którego gaz stopniowo wysysają. Nie dzieje się to jednak w nieskończoność. Dyski akrecyjne mogą być niestabilne, rozpadać się i tworzyć nowe gwiazdy. Wykorzystując symulacje komputerowe, profesor King jako pierwszy w historii obliczył maksymalną możliwą masę czarnej dziury. To 50 miliardów mas Słońca.

Jedynym sposobem, by czarna dziura zyskała jeszcze większą masę jest połączenie z inną czarną dziurą. Dzięki nowemu odkryciu, astronomowie mogą być w stanie odnaleźć czarne dziury o masie zbliżonej do maksymalnej.

Większość obserwowanych obecnie czarnych dziur dokonuje się poprzez detekcję promieniowania emitowanego przez gaz z dysku akrecyjnego. Wciąż nie ma skutecznych metod pozwalających na obserwację najbardziej masywnych czarnych dziur, które nie mają w swoim otoczeniu gazu. Te można wykryć obserwując zagięcie światła przechodzące obok czarnej dziury. Naukowcy mają nadzieję, że w przyszłości będzie możliwa detekcja fal grawitacyjnych, które zgodnie z ogólną teorią względności, powinny powstawać podczas łączenia czarnych dziur.

Dowiedz się więcej na temat: Czarna dziura | Kosmos