Bilion kilometrów od swojej gwiazdy. Odkryto największy układ planetarny

Naukowcy z Australijskiego Uniwersytetu Narodowego (ANU) odkryli największy jak dotąd układ planetarny – donosi serwis PopSci. Będąca jego częścią planeta 2MASS J2126-8140 jest oddalona od swojej gwiazdy - czerwonego karła - o bilion kilometrów.

Początkowo podejrzewano, że 2MASS J2126-8140 jest samotną planetą. Australijscy badacze dowiedli jednak, że ma ona swoją gwiazdę TYC 9486-927-1, a oba obiekty dzieli po prostu ogromna odległość. Wspomniane bilion kilometrów niewiele mówi, dlatego źródło podpowiada, że to 6 900 razy więcej niż dystans dzielący Ziemię i Słońce. Z kolei jej orbita jest 140 razy większa od orbity Plutona, a obieg wokół TYC 9486-927-1 trwa milion ziemskich lat. Z takiej odległości czerwony karzeł wyglądałby na nocnym niebie jak kolejna odległa o całe lata świetlne gwiazda.

Naukowcy wciąż nie wiedzą, jak powstał ten niezwykły układ. Podejrzewają jednak, że jego narodziny nie miały wiele wspólnego z narodzinami np. naszego układu planetarnego. Ciekawe jednak, że jest stosunkowo młody, ponieważ ma od 10 do 45 mln lat.

Badacze dodają, że z uwagi na odległość dzielącą 2MASS J2126-8140 i czerwonego karła, wystarczyłby niewielki obiekt aby całkowicie zakłócić ich orbity.

Dowiedz się więcej na temat: Układ Słoneczny | układ planetarny