Zagadki przyrody

Przodkowie dinozaurów jak krokodyle

Według najnowszych badań, najwcześniejsi przodkowie dinozaurów miały pewne cechy, które łączymy dzisiaj z krokodylami i aligatorami.

Wielu paleontologów zastanawia się nad wyglądem przodków dinozaurów, ponieważ jest niewiele skamieniałości z tego okresu. Niektórzy zakładali, że przodkowie dinozaurów poruszali się na dwóch nogach, a wyglądem przypominali miniaturowe dinozaury. Najnowsze badania wskazują, że znacznie bliżej było im do krokodyli.

W południowej Tanzanii odkryto szczątki dwóch zwierząt drapieżnych o długości 2-3 m żyjących ok. 245 mln lat temu w okresie triasu. To wcześniej niż pierwsze znane nam dinozaury.

- To małe zwierzęta, które nazywamy Teleocrater. Nie były one zbyt duże, prawdopodobnie ważyły tyle, co średniej wielkości współczesny pies rodzinny. Wizualnie były podobne do smoków z Komodo. Były smukłe, nie opancerzone jak krokodyle - powiedział prof. Paul Barrett z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.

Teleocrater rhadinus pojawił się tuż po tym, jak duża grupa zwierząt znana jako archozaury podzieliła się na gałęzi, z których jedna doprowadziła do powstania dinozaurów (i w końcu ptaków), a inna do narodzin dzisiejszych aligatorów i krokodyli. Teleocrater łączy cechy anatomiczne zarówno dinozaurów, jak i krokodyli.

Pierwsze skamieniałości Teleocratera zostały odkryte w 1933 r. w Tanzanii. Były one jednak niekompletne - brakowało istotnych kości, takich jak choćby kostka. Dlatego naukowcy nie byli w stanie stwierdzić, czy Teleocrater był ściślej związany z dinozaurami czy krokodylami. W 2015 r. odkryto nowe skamieliny, które pokazują, że najwcześniejsi członkowie rodziny archozaurów poruszali się jak krokodyle.

- Odkrycie Teleocratera zasadniczo zmienia nasze myślenie na temat najstarszej historii krewnych dinozaurów. Budzi jednak więcej pytań niż odpowiedzi - powiedział Sterling Nesbitt z Uniwersytetu Stanowego Wirginii.

Teleocrater zamieszkiwał różne regiony świata, od Rosji, przez Indie, aż po Brazylię.

Dowiedz się więcej na temat: dinozaury | Krokodyl | skamieniałości