Zagadki przyrody

Owad sprzed 100 mln lat, który wygląda jak kosmita

Do tej pory opisano prawie milion gatunków owadów, zarówno wciąż żyjących, jak i wymarłych. Teraz odkryto insekta sprzed 100 mln lat, który jest tak niezwykły, że postanowiono wyodrębnić dla niego osobny rząd w systematyce.

Wszystkie znane nam gatunki owadów są przypisane do jednego z 31 istniejących rzędów. Teraz mamy ich już 32.

- Owad ten wykazuje szereg cech, które po prostu nie pasują do znanych mi gatunków owadów. Nigdy wcześniej nie widziałem czegoś podobnego - powiedział prof. George Poinar z Uniwersytetu Stanowego Oregon.

Nowo odkryty owad żył prawdopodobnie na korze drzew i żywił się roztoczami, grzybami lub robakami.

Owad ma dziwną trójkątną głowę, która wygląda jak połączenie głowy mrówki z głową kosmity. Na szyi występują gruczoły wytwarzające związki chemiczne odstraszające drapieżniki. Zaskakujący jest także płaski tułów i stosunkowo długie nogi owada. Organizm ten najprawdopodobniej mógł poruszać się bardzo szybko.

Nowo odkryty gatunek owada nazwano Aethiocarenus burmanicus, który przypisano do nowo utworzonego rzędu Aethiocarenodea. Owad został znaleziony w dolinie Hukawng w Mjanmie. Naukowcy niewiele wiedzą o stylu życia owada oraz dlaczego gatunek ten wyginął.

Dowiedz się więcej na temat: owady | wyginięcie