Medycyna przyszłości

Kwasy tłuszczowe usprawniają działanie mitochondriów

Kwas stearynowy usprawnia działanie mitochondriów. To odkrycie może mieć fundamentalne znaczenie w kontekście przyszłych badań biologicznych.

Mitochondria to struktury niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organizmów wyższych. Są centrami energetycznymi komórek, regulują apoptozę i równowagę aminokwasów. Defekty tych struktur przyspieszają starzenie i rozwój wielu chorób neurodegeneracyjnych. Teraz zespół badaczy z Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) pod kierownictwem Aurelio Telemana odkrył, co może usprawniać działanie mitochondriów.

Badacze zidentyfikowali mechanizm kontrolujący działanie mitochondriów, który ma związek z kwasem stearynowym. W procesie bierze udział receptor transferyny 1 (TfR1).

- Po raz pierwszy w historii odkryliśmy, że kwas stearynowy, który do tej pory był uznawany za zwykły metabolit, spełnia także funkcję sygnalizacyjną. Zjawisko to było badane na muszkach, ale zachodzi także w linii komórkowej HeLa - powiedział Teleman.

Podczas eksperymentów na muszkach owocowych, do ich pożywienia dodawano kwasu stearynowego. Wzmagało to proces fuzji mitochondriów. Przy niskim stężeniu wspomnianego tłuszczu, było dokładnie odwrotnie, a mitochondria się rozpadały.

Przeprowadzono także badania na owadach z objawami parkinsopodobnymi wynikającymi z degradacji mitochondriów. Zastosowanie kwasu stearynowego polepszało stan owadów. Niewykluczone, że podobną zależność można zaobserwować także u ludzi. Gdyby tak było, a dodatki do żywności byłyby w stanie leczyć chociaż niektóre choroby neurodegeneracyjne, oznaczałoby to ogromny postęp w medycynie.

Dowiedz się więcej na temat: mitochondria | choroby neurodegeneracyjne