Czy uderzenia meteorytów zrodziły życie na Ziemi?

Teorii dotyczących powstania życia na naszej planecie jest mnóstwo. Ostatnie odkrycia naukowe potwierdzają, że najbardziej pierwotne formy życia mogły pojawić się na Ziemi w wyniku upadku meteorytu.

Zespół badawczy z Western's Faculty of Science oraz  Centre for Planetary Science and Exploration (CPSX) pod kierownictwem Gordona Osińskiego i Neila Banerjee analizował strukturę skał z Nördlinger Ries. Jest to duży, mający 24 km średnicy krater uderzeniowy, który znajduje się w zachodniej części Bawarii.

Energia powstała podczas tworzenia Nördlinger Ries miała równowartość 1,8 mln bomb atomowych i w rezultacie odcisnęła swoje piętno na całej Ziemi. Uderzenie nastąpiło ok. 4,6 mld lat temu. Towarzyszyło mu topnienie skał, które bardzo szybko ulegały chłodzeniu, tworząc pozostałe do dziś tzw. impaktyty. Zawierają one liczne mikroskopijne struktury, kryształy, a także... prehistoryczne organizmy żywe!

Podczas badań naukowcy odkryli rzadkie, rurkopodobne struktury o średnicy od 0,000001 do 0,000003 m. Wcześniej czegoś takiego nie udało się zaobserwować, przez co uznaje się je za pierwsze skamieniałości śladowe mikroorganizmów w impaktytach.

Czy stąd wzięło się życie?

Aktywność biologiczna w impaktytach sugeruje, że pierwotne organizmy żywe mogły pojawić się na Ziemi w kraterach uderzeniowych rozsianych po całym świecie, nie tylko w Nördlinger Ries. Oznaczałoby to, że przybyły z przestrzeni kosmicznej i wytrzymały ekstremalne warunki środowiskowe zachodzące podczas uderzenia. Może mieć to ogromne znaczenie w poszukiwaniu życia na innych planetach oraz w zrozumieniu początków naszego.

Astrobiologowie od dawna przypominają, że pierwiastki, z których są zbudowane nasze ciała oraz otaczająca rzeczywistość, są produkowane w gwiazdach. Więcej na ten można znaleźć w naszym materiale Wszyscy jesteśmy dziećmi gwiazd

Czy meteor może "odebrać" życie?

Ponad 30 lat temu naukowiec Louis Alvarez zaproponował, że wymarcie dinozaurów oraz wielu innych rodzajów flory i fauny spowodowało uderzenie dużej planetoidy. Następnie wykryto krater Chicxulub, leżący w północnej części półwyspu Jukatan w Ameryce Środkowej.

Naukowcom udało się dokonać bardziej precyzyjnego określenia momentu uderzenia w Ziemię dużej planetoidy, która przynajmniej przypieczętowała los dinozaurów. Do incydentu doszło 66 mln i 38 tys. lat temu. Więcej informacji dotyczących tego tematu można znaleźć w tym materiale .

Dowiedz się więcej na temat: życie pozaziemskie | Ziemia | planeta | Meteoryt | uderzenie asteroidy