Odkryto najjaśniejszy pulsar znany astronomii

12 mln lat świetlnych od Ziemi astronomowie odkryli najjaśniejszy pulsar znany nauce.

Odkrycia dokonano przypadkiem, bo teleskop Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR) przeczesuje niebo w poszukiwaniu czarnych dziur. Dlatego właśnie tajemniczy obiekt pierwotnie uznano za czarną dziurę.

NuSTAR operuje w zakresie fal rentgenowskich poszukując ultraintensywnych źródeł rentgenowskich (ULX). Do tej pory przypuszczano, że tego typu obiektami są tylko czarne dziury.

Tajemniczy obiekt zaobserwowano w galaktyce M82, 12 mln lat świetlnych od Ziemi. Powstał on po wybuchu supernowej. Astronomowie zauważyli, że M82 X-2 w charakterystyczny sposób pulsuje, a czarne dziury nie mają takich zwyczajów.

Wywnioskowano, że to pulsar, czyli szybko rotująca gwiazda neutronowa, która emituje w przestrzeń kosmiczną pełen pakiet promieniowania - od radiowego po gamma.

Pulsar M82 X-2 ma masę zbliżoną do Słońca, lecz o rzędy wielkości mniejszy rozmiar. Obiekt świeci najjaśniej ze wszystkich znanych pulsarów - co 1,37 sekundy wyrzuca z siebie energię równą energii 10 mln Słońc. Dzieje się tak, gdyż pulsar pochłania ilości materii zbliżone do tych, które konsumuje czarna dziura.

Astronomowie planują dalsze obserwacje niezwykłego obiektu, do którego wykorzystają teleskopy NuSTAR, Swift i Chandra.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | astronomowie | pulsar