Astronomowie odkryli gigantyczną czarną dziurę

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył nieprawdopodobnie dużą czarną dziurę, która znajduje się w centrum najjaśniejszego obiektu wczesnego wszechświata.

Masa czarnej dziury jest 12 miliardów większa niż masa Słońca, a otaczający ją kwazar emituje w przestrzeń kosmiczną biliard razy więcej energii niż nasza gwiazda. Obiekt znajduje się w odległości 12,8 mld lat świetlnych od Układu Słonecznego i powstał ok. 900 mln lat po Wielkim Wybuchu.

- Tak szybkie uformowanie się czarnej dziury jest trudne do interpretacji w świetle obowiązujących teorii - powiedział Fuyan Bian z Research School of Astronomy and Astrophysics z Australian National University (ANU), jeden z członków zespołu badawczego.

Kwazar to ekstremalnie jasna chmura materiału zasysanego do czarnej dziury. Kiedy przyspiesza on w stronę czarnej dziury, szybko się nagrzewa, przez co emituje ogromne ilości światła. Proces ten znany jako ciśnienie promieniowania ogranicza tempo wzrostu czarnych dziur. Opisywana czarna dziura rozrosła się do gigantycznych rozmiarów w bardzo krótkim czasie.

Międzynarodowy zespół astronomów, kierowany przez Xue-Bing Wu z Peking University, w ramach projektu Sloan Digital Sky Survey przejrzał ponad 500 mln obiektów w północnym niebie ze względu na przesunięcie ku czerwieni. Kolor ten świadczy o obecności obiektów starych, które powstały niedługo (w skali astronomicznej) po Wielkim Wybuchu.

Naukowcy spodziewają się odkrycia kolejnych niezwykłych obiektów astronomicznych, gdyż projekt cały czas jest aktywny.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Kwazary | Czarna dziura