Polska reprezentacja na Imagine Cup 2008

Poznaj młodych Polaków, którzy będą reprezentować nasz kraj w międzynarodowych finałach konkursu technologicznego dla studentów Imagine Cup 2008.

- To niezwykle budujące patrzeć na młodych ludzi, którzy z pasją, zaangażowaniem i fascynacją tworzą nowe projekty i rozwiązania - powiedział Karol Wituszyński z polskiego oddziału Microsoft.

Konkurs Imagine Cup jest największym międzynarodowym konkursem technologicznym dla studentów. W tym roku jest organizowany po raz szósty. Uczestnicy rywalizują ze sobą w 9 kategoriach: Projektowanie oprogramowania, Projektowanie systemów wbudowanych, Projektowanie gier, Projekt Hoshimi - bitwa programistyczna, Technologie informatyczne, Algorytmy, Fotografia, Film krótkometrażowy oraz Projekt interfejsu. Uczestnicy każdej z kategorii wykorzystują technologię do rozwiązania stawianego przez organizatorów problemu. W tym roku motywem przewodnim konkursu jest "technologia, która pomaga chronić środowisko". Łączna suma nagród w konkursie to prawie 200 tys. dol.

Reklama

Polacy w tegorocznej edycji Polacy zakwalifikowali się do rozgrywki finałowej w czterech kategoriach:

1. W kategorii Projektowanie Systemów Wbudowanych Polskę reprezentować będzie drużyna Aero@PUT z Politechniki Poznańskiej.

2. W kategorii Algorytm Polskę reprezentować będzie Radosław Czyż z Politechniki Krakowskiej.

3. W specjalnej podkategorii "Projektowanie Oprogramowania - Nagroda za Interoperacyjność" Polskę będzie reprezentować zespół Together z Politechniki Poznańskiej.

4. W kategorii Projektowanie Oprogramowania Polskę reprezentować będzie Demoscene Spririt z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, wyłoniony podczas krajowego finału zorganizowanego wspólnie z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego.

Więcej o drużynach i ich członkach - kolejne strony

POLSKA REPREZENTACJA NA IMAGINE CUP 2008

ZESPÓŁ: Aero@PUT

1. Członkowie zespołu i kierunek studiów

Piotr Kryger (IV rok informatyki na Wydziale Informatyki i Zadządzania PP),

Mikołaj Małaczyński (IV rok informatyki na Wydziale Informatyki i Zadządzania PP),

Piotr Ślęzak (IV rok Elektroniki i Telekomunikacji na Wydziale Elektroniki i Telekomunikacji PP),

Jakub Pawłowski (IV rok informatyki na Wydziale Informatyki i Zadządzania PP).

Wojciech Świtała (Mentor).

2. Kategoria

Embedded Development (z ang. Systemy Wbudowane).

3. Uczestnictwo w poprzednim IC

Całą grupa startowała w zeszłym roku w tej samej kategorii z projektem enlEYEght i uzyskła 4. miejsce exeaquo z dwoma innymi zespołami na finałach IC'07 w Seulu.

4. Opis projektu

Projekt Ecopteron dotyczy rzecz jasna ochrony środowiska - zgodnie z tematem tegorocznej edycji konkursu. Idea zrodziła się podczas rozmów z prof. Andrzejem Kędziorą i prof. Zbigniewem Kundzewiczem (Zakład Badań Środowiska Rolniczego i Leśnego PAN w Poznaniu), zajmującymi się leśnictwem i badaniem zmian klimatu. Mieliśmy w głowach koncepcję małego, bezzałogowego helikoptera, sterowanego przez komputer pokładowy po uprzednim zaprogramowaniu trasy na ziemi.

Intuicja podpowiadała nam, że dysponując takim urządzeniem można by z powodzeniem obserwować różne zjawiska przyrodnicze. Profesorowie wskazali nam kierunek badań, tłumacząc, że właśnie zdalny pomiar temperatury, stężenia dwutlenku węgla itp. (czyli to, czym miałby się zajmować helikopter) jest brakującym ogniwem w analizie wielu zjawisk decydujących o poprawnym funkcjonowaniu ekosystemów. Prosty przykład: przecinając pola pasami drzew o odpowiedniej strukturze można wpłynąć na lokalne temperatury w tym obszarze, obniżając je nawet o 1 stopień! (potwierdzają to wyniki badań na podstawie przeprowadzonego eksperymentu w Czechach) Zaprojektowanie odpowiedniego krajobrazu na danym obszarze wymaga jednak częstych pomiarów temperatury nad koroną drzew i nad polami.

Przeprowadzenie takich badań na większym obszarze przy pomocy zwykłego samolotu to ogromny koszt a helikopter taki jak nasz jest 50x tańszy w eksploatacji i dużo bardziej elastyczny w działaniu! Helikopter znalazłby zastosowanie w wielu polskich gminach, które posiadają i wykorzystują bazy danych o stanie lokalnego środowiska przyrodniczego, zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej.

Gminy nie dysponują jednak narzędziem, które pozwoliłoby te dane na bieżąco gromadzić i aktualizować (takich narzędzi nie ma, a Ecopteron jest pierwszym tego typu prototypowym rozwiązaniem). Dopiero wówczas obecnie wykorzystywane przez gminy systemy informacji geograficznej zaczęłyby spełniać swoją rolę. Staną się wtedy użyteczną pomocą przy projektowaniu krajobrazu: podejmowaniu decyzji o rozwiązaniach drogowych, regulowaniu rzek, zakładaniu małych zbiorników wodnych czy formowaniu obszarów leśnych tak, by jak najmniej zakłócały równowagę w lokalnym ekosystemie. Więcej zastosowań opisaliśmy poniżej w oddzielnym punkcie.

Projekt Ecopteron jest ogniwem w skomplikowanym łańcuchu zależności prowadzących do zrównoważenia procesów naturalnych. Zrównoważone środowisko (sustainable environment) jest to jeden z najważniejszych celów milenijnych (Millenium Development Goals) zaakceptowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 2000. roku.

Żeby skutecznie walczyć z niekorzystnymi konsekwencjami zmiany klimatu potrzebna jest szczegółowa wiedza o przyczynach tych zmian. Dlatego potrzebne są narzędzia, m.in. takie jak Ecopteron, które pozwolą na prowadzenie systematycznych i szczegółowych obserwacji stanu środowiska naturalnego.

5. Kto w waszej kategorii wydaje się najmocniejszym przeciwnikiem?

Pozostałych 15 zespołów na finałach... niestety szczegóły ich projektów nie są jeszcze ujawnione, więc trudno nam się o nich wypowiadać...

6. Co zrobicie, jeśli wygracie w swojej kategorii?

Jak to studenci... pojedziemy na zasłużone wakacje ;).

Radosław Jakub Czyż

1. Imię i Nazwisko oraz kierunek studiów

Radosław Jakub Czyż, 24 lata, Informatyka, Wydział Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej, Politechnika Krakowska.

2. Kategoria

Algorithm (z ang. Algorytm).

3. Uczestnictwo w poprzednim IC

Imagine Cup 2007 w kategorii Algorithm, 4. miejsce. Może w tym roku będzie lepiej... :-).

4. Na czym polega zadanie w Twojej kategorii?

Algorytm jest konkurencją indywidualną. Zadanie polega tu na znajdywaniu jak najlepszych rozwiązań zadanych problemów optymalizacyjnych.

Na jakość rozwiązania składa się także czas wykonania programu, który znajduje to rozwiązanie. Uczestnik otrzymuje gotowy szkielet programu dla każdego zadania, najczęściej razu z jakimś przykładowym prostym rozwiązaniem.

5. Kto w Twojej kategorii wydaje się najmocniejszym przeciwnikiem?

Chyba ja sam - jeśli po zobaczeniu zadań spanikuję i stracę pewność siebie, to nic z tego nie będzie. Faworytem natomiast - według mnie - jest Roman Koshlyak (Ukraina).

6. Co zrobisz, jeśli wygrasz w swojej kategorii?

Ucieszę się :).

ZESPÓŁ:Together

1. Członkowie zespołu i kierunek studiów

Dariusz Walczak, (Informatyka na Wydziale Informatyki i Zarządzania PP),

Tomasz Nowak (Informatyka na Wydziale Informatyki i Zarządzania PP),

Marcin Wrzos (Informatyka na Wydziale Informatyki i Zarządzania PP),

Piotr Sikora (Informatyka na Wydziale Informatyki i Zarządzania PP),

Marcin Ignac, Projektant interfejsu (tylko lokalna edycja Imagine Cup - Intermedia na wydziale Komunikacji Multimedialnej Poznańskiej ASP).

Jacek Jelonek, (Mentor).

2. Kategoria

Software Design Interoperability Award (z ang. Projektowanie Oprogramowania - Nagroda za Interoperacyjność).

3. Uczestnictwo w poprzednim IC

Startowaliśmy w 2007 roku. W kategorii Software Design wywalczyliśmy drugie miejsce w krajowym finale konkursu. Skład zespołu był podobny (nie było z nami Tomka i Marcina). Zaprezentowaliśmy edukacyjną zabawkę - smartPen. Główne elementy projektu to elektroniczny długopis (własnej konstrukcji) oraz inteligentne plansze.

Istota zabawy zbliżona jest do koncepcji gry "Elektroniczny mózg", dziecko musi zaznaczyć pasujące do siebie elementy na planszy. Materiały do zabawy można przygotować w prosty sposób na domowym komputerze, dzięki czemu gra nie znudzi się tak szybko jak jej pierwowzór.

4. Opis projektu

Głównym celem 2getThere jest kojarzenie osób podróżujących w tym samym kierunku. Wspólne podróżowanie jednym samochodem staje się łatwiejsze i ciekawsze niż do tej pory. Wykorzystanie urządzeń mobilnych, takich jak PDA czy telefony komórkowe, umożliwia organizację przejazdu bez konieczności umawiania się z dużym wyprzedzeniem. Łączona podróż zmniejsza liczbę samochodów na drogach i tym samym emisję CO2 do atmosfery. Użytkownicy systemu 2getThere, zmniejszając koszt przejazdu, chronią jednocześnie środowisko.

5. Kto w waszej kategorii wydaje się najmocniejszym przeciwnikiem?

Do finałów światowych zostały wytypowane tylko 3 zespoły, naszymi konkurentami są drużyny SKAN z Indii i Ecologix z Brazylii, oba kraje są potęgami na rynku IT i oba zespoły to mocni przeciwnicy!

6. Co zrobicie, jeśli wygracie w swojej kategorii?

Będziemy długo świętować oraz zwiedzimy siedzibę Microsoft w Redmond. Po wakacjach planujemy rozpoczęcie prac związanych z komercjalizacją naszego projektu. Odbyliśmy już wstępne rozmowy z przedstawicielami firmy NaviExpert, która oferuje kierowcom nawigację samochodową w telefonach komórkowych. Jako że system 2GetThere został przez nich wysoko oceniony, stąd jesteśmy przekonani, że wprowadzenie na rynek naszego rozwiązania jest całkiem realne. Nie chcemy by ten projekt stał się tylko kolejnym wpisem w CV.

ZESPÓŁ: Demoscene Spilit

1. Członkowie zespołu i kierunek studiów

Agata Czapracka (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Biologii),

Agata Majewska Projektant interfejsu (Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu, Grafika i

Komunikacja Wizualna - tylko lokalna edycja Imagine Cup),

Szymon Majewski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Matematyki i Informatyki),

Łukasz Michniewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Matematyki i Informatyki) ,

Wiktoria Szydło (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Biologii),

Tomasz Gdala (Mentor).

2. Kategoria

Software Design (z ang. Projektowanie Oprogramowania).

3. Uczestnictwo w poprzednim IC

Rok temu w tej kategorii startował Szymon Majewski wraz z Sebastianem Chain z Uniwersytetu Jagielońskiego, pod obecną nazwą - Demoscene Spirit. Doszli oni do pierwszej piątki w finałach lokalnych. W tym roku skład zespołu zupełnie się zmienił - został tylko Szymon Majewski.

4. Opis projektu

LifeTracker to system telemetrii czasu rzeczywistego zwierząt. Telemetria to jeden z nieodłącznych elementów reintrodukcji zagrożonych gatunków. Obecnie telemetria była kłopotliwym i mało dokładnym procesem związanym wielogodzinnym, często także nocnym, spacerem badacza po lesie z ciężką anteną w ręce. W ten sposób rozdzielczość pomiarów oraz liczba zlokalizowanych zwierząt na godzinę była bardzo mała. Po zlokalizowaniu zwierzęcia jego pozycję oraz temperaturę spisywano na kartce papieru, następnie przepisywano te dane do komputera gdzie dopiero zostały one przeanalizowane programami do statystyki. Nasz projekt w pełni to zautomatyzował - badacz może zalogować się do systemu i obserwować badane zwierzęta w trójwymiarowej symulacji wiernie oddającej kształt terenu.

5. Kto w waszej kategorii wydaje się najmocniejszym przeciwnikiem?

Dużo ludzi przestrzega nas przed Amerykanami;).

6. Co zrobicie, jeśli wygracie w swojej kategorii?

Myślę, że to samo, jeśli nie wygralibyśmy;) Oczywiście będziemy kontynuowali nasz projekt oraz zastosujemy go w konkretnym projekcie reintrodukcji popielic, który prowadzi wydział biologii naszego uniwersytetu. Liczymy także na zainteresowanie innych placówek badawczych, które prowadzą podobne badania.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy