Najlepszy polski projekt konkursu Imagine Cup 2012

Drużyna studentów z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie zajęła pierwsze miejsce w krajowym finale Imagine Cup 2012, największego na świecie konkursu dla studentów. To właśnie oni będą reprezentować Polskę w Sydney.

Imagine Cup to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów, którzy wierzą, że możliwe jest tworzenie rozwiązań, które czynią świat lepszym, a sposób, w jaki żyjemy łatwiejszym. W tym roku ten coraz popularniejszy konkurs obchodzi swój 10 jubileusz. Zgłosiła się do niego rekordowa liczba 4500 studentów z Polski. Również w kategorii projektowanie oprogramowania - sztandarowej kategorii konkursu, nigdy dotąd nie zgłoszono tylu projektów.

W ostatniej rundzie eliminacji, w której konieczne było przedstawienie szczegółowych projektów rozwiązań konkursowych, znalazło się aż 49 zespołów. 10 finałowych zespołów wyłonionych zostało w drodze wnikliwej oceny projektów przeprowadzonej przez kilkunastoosobową komisję sędziowską. W końcu poznaliśmy najlepsze projekty, w tym ekipę studentów, która będzie reprezentować nas na finałach światowych.

Podręczny detektor min

Nagrodzony pierwszym miejscem projekt drużyny ARMED z WAT to aplikacja na system Windows Phone o nazwie SAPER, która umożliwia wykrywanie min w potencjalnie zagrożonym terenie. Co 20 minut ktoś na świecie zostaje okaleczony przez miny oraz niewybuchy będące pozostałościami po konfliktach. ARMED wykorzystali magnetometr znajdujący się w każdym smartfonie. Normalnie służy on jako kompas, ale warszawscy studenci znaleźli sposób, aby zrobić z niego podręczny wykrywacz min.

Reklama

Zobacz 5 najlepszych projektów polskich studentów:

Telefon, korzystając z bazy wiedzy udostępnionej przez wojsko, rozpoznaje, co to za zagrożenie. Dzięki połączeniu z GPS niebezpieczeństwo jest lokalizowane na mapie oraz odpowiednie służby zostają powiadomione, aby rozbroić wykryty materiał. Studenci twierdzą, że ich rozwiązanie daje 75 proc. pewność prawidłowego wyniku. Zespół ARMED to Mariusz Chmielewski (Mentor), Marcin Kukiełka, Jakub Kędzior, Adam Pabiś oraz Weronika Ślusarska.

- Zajęcie pierwszego miejsca jest dla nas ogromnym wyróżnieniem. Ta wygrana to całkowite zaskoczenie. Nie spodziewaliśmy się, że nasz projekt na tle tak silnej konkurencji i zróżnicowanych rozwiązań zostanie na tyle zauważony i doceniony przez jury, że to my będziemy reprezentować Polskę w finałach światowych" - powiedział st. szer. pchor. Jakub Kędzior z zespołu ARMED. - Od teraz do lipca czeka nas jeszcze dużo pracy nad doskonaleniem naszego rozwiązania konkursowego, ale jesteśmy na to gotowi. Mamy nadzieję, że to zaprocentuje w Sydney i projekt SAPER zostanie doceniony - dodał.

Co ciekawe, drugie miejsce w tegorocznej edycji krajowego finału również zajęła drużyna studentów z Wojskowej Akademii Technicznej - The InnoWATors. Ich projekt jest równie ambitny. Ma to być aplikacja na Windows Phone, która monitoruje stan zdrowia osób chorych na epilepsję. Wykrywa potencjalne zagrożenia, skanuje organizm oraz alarmuje otoczenie i służby medyczne. Rozwiązanie o nazwie Sense może działać wyłącznie ze smartfonem, ale w pełni profesjonalna edycja zakłada zastosowanie specjalnego czujnika dokładnie monitorującego skurcze mięśni. W nagrodę The InnoWATors polecą wraz z polską delegacją na targi CeBIT do Hanoweru w 2013 roku.

Trzecie miejsce trafiło do studentów z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zespół Flexify stworzył oprogramowanie Kinesio Studio. Robo ono z sensora Kinect urządzenie służące do rehabilitacji dzieci poprzez kompleksowy program do ćwiczeń oparty na zabawie. Przykładowo, dzieci korzystając z piłki stosowanej przy rehabilitacji, sterują małym smokiem, przy okazji śledząc jego historię.

- Jestem pod ogromnym wrażeniem wszystkich dziesięciu finałowych projektów przedstawionych podczas finałów krajowych. Wybór jury nie był łatwy, a polscy studenci po raz kolejny udowodnili, że mają talent, umiejętności, pasję i potrafią też ciężko pracować dla osiągnięcia celu. - powiedział Dariusz Piotrowski, dyrektor działu Developer & Platform Group w polskim oddziale firmy Microsoft - Jestem dumny, że mamy w Polsce tylu zdolnych, młodych ludzi, którzy chcą kreować przyszłość i mieć wpływ na świat, w jakim żyją - podsumowując.

Rehabilitacja Kinectem

Pozostałe dwie drużyny zajęły, ex aequo, czwarte miejsce. Są to kolejno BugBusters z Politechniki Białostockiej oraz YETI z Politechniki Poznańskiej. Projekt z Białegostoku nosi nazwę Personal Recovery System i ma za zadanie wspierać pracę rehabilitantów (Personal Recovery System), w którym zastosowano technologię Kinect.. Przygotowano serię stworzonych z myślą o rehabilitacji ćwiczeń/gier, które regularnie ma wykonywać rehabilitowana osoba. Natomiast Poznań przygotował rozwiązanie dla systemu Windows Phone (Yeti Snow Project), które samoistnie alarmuje odpowiednie służby, gdy ktoś ulegnie wypadkowi w górach.

- Prace finalistów Imagine Cup 2012 charakteryzuje duża empatia na problemy i wyzwania społeczne - zdrowie, rehabilitację, edukację, bezpieczeństwo, aktywność sportową. Jednocześnie cechuje je pogłębiona znajomość współczesnych technologii informatycznych i duże zacięcie artystyczne, dzięki czemu interfejs przygotowanych rozwiązań jest ładny i przyjemny w użyciu - powiedział Tadeusz Golonka, przewodniczący jury Imagine Cup 2012.. Gościem specjalnym tegorocznych krajowych finałów Imagine Cup będzie Ashwin Karuhatty, dyrektor ds. programów studenckich w Microsoft Corporation, który odpowiedzialny jest za konkurs Imagine Cup i jego realizację na całym świecie.

Podobnie jak w latach ubiegłych, współorganizatorem Imagine Cup w Polsce jest Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Honorowy patronat nad imprezą objęło Ministerstwo Gospodarki. Sponsorami wydarzenia są firmy: Asseco, MMC Brainville oraz Nokia. - Dwie trzecie polskiego PKB generuje sektor usług. Projektowanie nowoczesnych usług i pozytywnych doświadczeń odbiorcy jest dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego najważniejszym obszarem konsultingu i doradztwa. Dlatego właśnie od 5 lat IWP współorganizuje konkurs Imagine Cup, wspierając młodych studentów o największym potencjale i talentach w kreowaniu nowych innowacyjnych rozwiązań. Tylko połączenie branż: kreatywnej, związanej z kompleksowym projektowaniem usług oraz IT ma szansę dać nam nowe, potrzebne konsumentowi przyszłości aplikacje , które będą mogły powalczyć na globalnym rynku - powiedziała Beata Bochińska, prezes zarządu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, członek jury.

To nie koniec

Projektowanie oprogramowania to może najbardziej prestiżowa z kategorii, ale Polacy mają ogromną szansę na zakwalifikowanie się do ścisłej czołówki także w pozostałych kategoriach. Szczególnie warto zwrócić uwagę na projektowanie gier, gdyż niektóre z polskich drużyn doszły do grupy, z której pod koniec maja zostanie wyłoniona ścisła czołówka. Także technologie informatyczne, w których rok temu zajęliśmy 2. miejsce, wyglądają bardzo obiecująco dla Polaków. Lista pozostałych kategorii poniżej:

Projektowanie gier (Game Design) - drużyny tworzą gry na konsolę Xbox, komputer lub telefon.

Technologie informatyczne (IT Challenge) - zawodnicy sprawdzają swoje umiejętności w zakresie administrowania i zarządzania systemami informatycznymi.

Windows Phone Challenge - uczestnicy przygotowują aplikacje mobilne na system Windows Phone.

HTML5 Challenge - zawodnicy muszą wykazać się umiejętnością tworzenia stron internetowych przy użyciu technologii HTML5.

Tegoroczna edycja konkursu została wzbogacona o dwie nowe kategorie:

Kinect Fun Labs Challenge - adresowany do młodych naukowców i technologicznych hobbystów. Ich zadaniem było opracowanie projektu wykorzystującego sensor Kinect i pakiet SDK Kinect, które umożliwiają między innymi rozpoznawanie twarzy, głosu czy gestów ludzkich. Do drugiej rundy zakwalifikowało się dwanaście drużyn z Polski. Jest to drugi wynik na świecie!

Windows Metro Style App Challenge - przeznaczony jest dla początkujących programistów oraz programistów amatorów, którzy chcą spróbować swoich sił w budowaniu aplikacji na deweloperską wersję systemu operacyjnego Windows 8.

O Imagine Cup

Pomysłodawcą i organizatorem rozgrywanego od 2003 roku konkursu Imagine Cup jest firma Microsoft. Konkurs zrodził się z pasji do technologii. Jego głównym celem jest inspirowanie młodych utalentowanych ludzi do tego, by tworzyli innowacyjne rozwiązania, które pomagają rozwiązywać najistotniejsze problemy naszego świata. Konkursowi - jego organizatorom, partnerom i uczestnikom przyświeca cel, by nowe technologie czyniły nasze otoczenie lepszym, a nasze życie łatwiejszym. Przesłanie konkursu brzmi: "Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga rozwiązać najtrudniejsze problemy ludzkości".

Od rozpoczęcia pierwszych zawodów do dzisiaj, w Imagine Cup wzięło udział 1,4 miliona studentów. Rozgrywki składają się z kilku etapów, a ostatni - finał światowy - odbywa się co roku w innym miejscu na świecie (w 2010 roku uczestników Imagine Cup gościła Warszawa).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy