Teleopieka nad seniorami

Do Polski zaczynają wchodzić kolejne systemy teleopieki, które umożliwiają dyskretny monitoring stanu zdrowia pacjentów 24 godziny na dobę.

Telefoniczny system opieki domowej i mobilnej jest w Polsce ciągle nowością. Jest to usługa skierowana przede wszystkim do osób starszych, niesamodzielnych, czasowo lub stale samotnych

z ograniczoną sprawnością ruchową lub intelektualną, które chcą lub muszą prowadzić samodzielne życie, ale wymagają stałego nadzoru. System pozwala na stałą, dyskretną opiekę nad podopiecznym. Pacjent może sam wezwać pomoc lub połączyć się z wybraną bliską osobą, jeżeli uzna, że zaszła taka potrzeba.

Możliwe jest również automatyczne połączenie z Centrum Alarmowym, jeżeli monitoring najważniejszych funkcji życiowych (pulsu, ciśnienia krwi, oddechu) odbierze nieprawidłowe wskazania. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które nie są w pełni sprawne intelektualnie np. dotkniętych demencją lub chorobą Alzheimera. W takim przypadku możliwe jest zainstalowanie nadajnika GPS, który zlokalizuje taką osobę. Jeśli senior oddali się od domu i przekroczy wcześniej wytyczone granice np. obszar dzielnicy bądź miasta, centrum jest zawiadamiane automatycznie

Reklama

lub zostaje wysłana wiadomość SMS do wskazanej osoby.

- Pomimo wykorzystywania najnowocześniejszych technologii, urządzenie jest bardzo proste w obsłudze, nawet dla osób nieobytych z gadżetami technologicznymi - przekonuje Dariusz Chudzia, partner w CentrumTeleOpieki.

Jak działa TeleOpieka?

Każdy z użytkowników systemu TeleOpieki otrzymuje aparat w formie małego, dyskretnego wisiorka lub zegarka. Aby wezwać pomoc wystarczy nacisnąć przycisk. Sygnał przesyłany jest do modułu centralnego zainstalowanego w domu podopiecznego, który automatycznie łączy się z Centrum Teleopieki.

Oprócz możliwości manualnej aktywacji urządzenia, aparatura może być również zaprogramowana tak, by samoczynnie wysyłała sygnał w sytuacjach zagrożenia, np. w przypadku nadmiernego stężenia CO2, pożaru, zalania mieszkania bądź odłączenia urządzenia. Aparat jest wodoodporny, więc podopieczny może go nosić także podczas kąpieli. Statystycznie aż 70 proc. wypadków zdarza się właśnie w łazience! Ponadto, dzięki wbudowanym czujnikom możliwy jest stały monitoring podstawowych i ważnych czynników życiowych: pulsu, ciśnienia, czynności oddechowych czy nawet wykrycie zaniku aktywności ruchowej.

Funkcjonowanie systemu TeleOpieki możliwe jest dzięki stałym łączom telefonicznym lub sieci komórkowej. Druga opcja pozwala seniorom na większą mobilność - system działa wszędzie tam, gdzie jest zasięg sieci GSM.

Personalny monitoring jest wykorzystywany jest w krajach dotkniętych zjawiskiem starzenia się społeczeństwa: w USA, Niemczech i krajach skandynawskich. Według prognoz demograficznych w 2020 roku co piąty Polak będzie w wieku poprodukcyjnym. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na poprawienie kondycji coraz bardziej obciążonej służby zdrowia jest wdrażanie systemów opieki domowej.

Koszty TeleOpieki

Aktywacja urządzenia pozwalającego na monitoring personalny wynosi 95zł i jest to opłata jednorazowa. Miesięczny abonament za usługi TeleOpieki to wydatek 68 zł.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | monitoring
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy