Startupy technologiczne - rozwijać je w Polsce, czy od razu startować globalnie?

Blisko 2,5 tysiąca polskich startupów, większość z nich to producenci oprogramowania kierowanego do branży B2B, połowa takich podmiotów to eksporterzy oferujący swoje rozwiązania głównie w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych . Jak w takim gronie zdobyć przewagę i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów? W czym tkwi recepta na sukces?

Niewątpliwym atutem każdego startupu jest talent i wiedza ludzi, którzy go tworzą. Polscy inżynierowie, a także opracowywane przez nich technologie, są cennymi zasobami docenianymi także na rynkach europejskich, coraz częściej też światowych. Wyzwaniem jednak jest sam pomysł na projekt i następnie jego szerokie zastosowanie. Mimo wszystko kluczową rolę odgrywa jasno zdefiniowana wizja produktu i jego rozwoju na kolejne lata. 

"Przez ponad 10 lat mojej działalności w sektorze nowych technologii miałem okazję towarzyszyć przy tworzeniu kilku startupów, dzięki czemu poznałem tę dziedzinę od podszewki," mówi Andrzej Targosz zaangażowany za powstanie takich marek, jak Bitspiration, PLNOG, CONFidence, JDD czy opracowanej niedawno aplikacji dla branży eventowej Eventory. "Wszystko zaczyna się od precyzyjnej identyfikacji problemu, na który odpowiedzią ma być dana inicjatywa. Liczy się doświadczenie, zrozumienie rynku i sprawna egzekucja".

Reklama

Technologia dla branży eventowej

Targosz wraz ze swoim zespołem od ponad dekady bardzo aktywnie działa, świadcząc kompleksowe usługi organizacji i realizacji eventów. W wyniku tych doświadczeń oraz doskonałej znajomości branży, nie tylko na skalę krajową, narodził się pomysł na Eventory. 

"Przygotowując krajowe i międzynarodowe kongresy, konferencje, spotkania biznesowe czy szkolenia, obserwowaliśmy i sami zmagaliśmy się z rozwiązaniami technologicznymi, które miały usprawniać pracę zespołu," wyjaśnia Targosz. "Niestety okazywało się, że realnie korzystaliśmy z kilku, a czasem kilkunastu aplikacji czy programów, z których dane nie były między sobą synchronizowane. Scalenie całego procesu i tak wymagało jeszcze dodatkowej pracy. Ponieważ naszą drugą pasją, po eventach, są technologie sami opracowaliśmy aplikację Eventory".

Rozwiązanie ma za zadanie ułatwić pracę event plannerowi. Niezwykle istotną kwestią jest fakt, że od samego początku koncept aplikacji jest rozwijany w oparciu o ambitną wizję i konkretne cele. W swoim założeniu twórcy Eventory dążą do opracowania platformy, dzięki której organizatorzy wydarzeń - event plannerzy, kierownicy projektów, dyrektorzy marketingów, szkoleniowcy czy działy promocji miast i uczelni - będą mogli działać sprawniej i bardziej komfortowo. Otrzymują narzędzie ułatwiające zarządzanie komunikacją z uczestnikiem i dające stały dostęp do wszystkich eventów. Uczestnicy, którzy pobiorą aplikację Eventory będą otrzymywać wartościowe dla nich informacje bezpośrednio na swój smartfon, nawiązywać między sobą kontakty oraz dowiedzą się o wszystkich wydarzeniach odbywających się w okolicy. Eventory to kompleksowa platforma, wyposażona w narzędzia do zarządzania wydarzeniami od publikowania agendy wydarzenia, zamieszczania map i planów, prezentacji mówców, poprzez komunikacji z uczestnikami, zbierania od nich opinii, generowania statystyk w czasie rzeczywistym aż po możliwość wykorzystania innowacyjnych technologii, jakimi są beacony. 

Światowe trendy

"Na rynkach europejskich i światowych korzystanie z aplikacji podczas przygotowywania eventu jest już właściwie standardem", tłumaczy Andrzej Targosz. "Co więcej, tegoroczny raport jednego z najpoczytniejszych blogów branży wskazuje, że w bieżącym roku 94% osób zawodowo zajmujących się planowaniem wydarzeń zainwestuje w technologie eventowe, a aż 74% postawi właśnie na aplikacje mobilne, aby podnieść atrakcyjność swojej oferty. Wyjątkowo wysoko ceni się innowacyjność i interakcję z uczestnikami, jednak nowość, jaką w Polsce są beacony tam przechodzi na wyższy stopień zaawansowania wysyłając komunikaty audio. Branża wykazuje ogromne zapotrzebowanie na narzędzie umożliwiające analizę danych, także w czasie rzeczywistym. Zatem jasno widać, że Eventory jest dokładnie tym, czego potrzebujemy".

Dowodem tego zapotrzebowania było przyjęcie aplikacji przez rynek amerykański. W październiku zeszłego roku Eventory miało swój oficjalny debiut na najważniejszych nowojorskich targach branżowych - Event Planner Expo. Z aplikacją mogli zapoznać się nie tylko uczestnicy tej imprezy, ale także jej organizatorzy, bowiem korzystali z Eventory przygotowując i realizując targi. Twórcy aplikacji przekonali się, że z jednej strony ich rozwiązanie spełnia oczekiwania organizatorów wydarzeń, ale z drugiej, że ze względu na dużą segmentację i specjalizację podmiotów zajmujących się poszczególnymi obszarami realizacji eventów, mają jeszcze wiele obszarów, w których mogą doskonalić Eventory i rozbudowywać jej potencjał.

Rozwój globalny czy lokalny

W oparciu o badania przeprowadzone przez Fundację Startup Poland można zarysować wyraźny obraz polskich przedsięwzięć, z których niewiele ponad połowa realizuje swoje działania za granicą. W wyniku takich decyzji startupy te osiągają wyższe przychody, tworzą więcej miejsc pracy, ale też częściej zabezpieczają swoje inicjatywy licencjami czy patentami. Za decyzją o wyjściu poza granice kraju może decydować jeszcze jeden czynnik. Perspektywiczne myślenie. 

"Odpowiadając na pytanie, czy warto startup rozwijać globalnie, zdecydowanie powiem "tak", deklaruje Targosz. "Wiedza o światowych trendach nie tylko pozwala szerzej spojrzeć na dane zagadnienie, ale tak projektować rozwiązanie, aby jeszcze przez wiele lat była szansa jego rozwoju i możliwość wykorzystania go przez zainteresowane podmioty. Innowacje pojawiające się za granicą stanowią doskonałą okazję do stopniowego dorównywania standardom światowym, które często nie zagościły na dobre w krajowej branży".

Niewątpliwie startupy technologiczne stanowią cenny potencjał polskiej gospodarki,  a w branżach, dla których są projektowane - wartościowy wkład w rozwój i możliwość osiągania światowych standardów pracy.



INTERIA.PL/informacje prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy