Polacy tracą rocznie 13 mld zł z powodu cyberprzestępstw

Sześć dni - tyle czasu Polacy tracą średnio w ciągu roku na rozwiązywanie problemów i usuwanie szkód spowodowanych przez ataki w sieci. Co minutę w Polsce 15 osób pada ofiarą cyberprzestępstwa.

Takie wnioski płyną z badania "Norton Cybercrime Report", przeprowadzonego przez firmę Symantec. Według niego, w zeszłym roku 71 proc. Polaków padło ofiarą cyberprzestępczości (76 proc. w całym swoim życiu). Jednak skala tego zjawiska to nie tylko liczba ofiar - to także stracony czas i powstałe koszty.

Oprócz straty 2,9 mld zł rocznie spowodowanej cyberprzestepczością, firma Symantec wyliczyła dodatkowe koszty w wysokości 10,1 mld zł, które stanowią wycenę czasu straconego przez ofiary. Rozwiązywanie problemów i usuwanie szkód zajmowało w Polsce średnio 6 dni rocznie. Z danych NCR wynika, że cyberprzestępczość jest znacznie bardziej kosztowna dla świata niż globalny czarny rynek marihuany, kokainy i heroiny razem wziętych (288 mld dol.) - w ciągu zeszłego roku ofiarą cyberprzestępców na całym świecie padło 431 milionów dorosłych osób, co kosztowało 388 mld dolarów w stratach finansowych i utraconym czasie.

Reklama

Jak wynika z opracowania firmy Symantec, co minutę 15 dorosłych osób w Polsce pada ofiarą cyberprzestępczości, co przekłada się na ponad 22 tys. ofiar dziennie. Według raportu, 12 proc. dorosłych osób padło ofiarą tego zjawiska na swoich telefonach komórkowych. Jak pokazuje 16. edycja raportu firmy Symantec pt. "Zagrożenia bezpieczeństwa w Internecie", liczba luk w zabezpieczeniach zwiększyła się o 42 procent w 2010 r. w porównaniu do 2009 r., co oznacza, że cyberprzestępcy zaczynają koncentrować swoją uwagę na tym obszarze.

Liczba zgłaszanych luk w mobilnych systemach operacyjnych wzrosła ze 115 w 2009 r. do 163 w 2010 roku. Oprócz zagrożeń pojawiających się na urządzeniach mobilnych, jednym z głównych czynników wzrostu przypadków cyberprzestępczości jest rosnąca popularność sieci społecznościowych i brak ochrony.

Potencjalna ofiara: młody, mobilny mężczyzna

W badaniu stwierdzono, że prawdopodobieństwo bycia ofiarą cyberprzestępczości jest jeszcze wyższe dla mężczyzn w wieku 18-31 lat (z tzw. "pokolenia Y"), korzystających z internetu w telefonach komórkowych: w tej grupie cztery na pięć osób (84 proc.) padło ofiarą tego zjawiska.

46 proc. użytkowników telefonów komórkowych w Polsce łączy się z internetem przez komórki. Niemal jedna czwarta respondentów (23 proc.) odpowiedziała, że "nie może żyć bez internetu". Co więcej, statystyczny Polak spędza online 24 godziny tygodniowo.

Najbardziej powszechnym rodzajem cyberprzestępczości w Polsce, ale też najłatwiejszym w zapobieganiu, są wirusy komputerowe i złośliwe oprogramowanie - 64 proc. ankietowanych przyznaje, że doświadczyło tego problemu. Po wirusach kolejne miejsca zajmują oszustwa online (20 proc.) i wiadomości wyłudzające dane (phishing, 10 proc.). Firma Symantec zidentyfikowała w 2010 r. ponad 286 milionów unikalnych odmian złośliwego oprogramowania, co stanowiło wzrost o 19 proc. w porównaniu do 2009 r.

- Cyberprzestępczość jest dziś znacznie bardziej powszechna niż się ludziom wydaje. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, spośród dorosłych respondentów, dwa razy więcej padło ofiarą cyberprzestępczości niż przestępstw w świecie realnym. Co więcej, 90 procent Polaków zgadza się, że trzeba podjąć bardziej stanowcze działania, aby postawić cyberprzestępców przed wymiarem sprawiedliwości - powiedziała Ewa Kellner z Symantec Poland. Walka z tym zjawiskiem to nasza wspólna odpowiedzialność. Wymaga od nas wszystkich większej czujności oraz inwestycji w bezpieczeństwo i wiedzę o tym, jak poruszać się po sieci - dodała Kellner.

O tym, jaki jest rozdźwięk między świadomością a działaniem, świadczy następujący fakt: choć 72 proc. ankietowanych twierdzi, że jest świadomych przestępstw w internecie, to w wielu wypadkach nie są podejmowane żadne niezbędne kroki zapobiegawcze. Jedna na cztery dorosłe osoby w Polsce wskazuje, że nie ma aktualnego pakietu oprogramowania zabezpieczającego, aby chronić swoje osobiste informacje w sieci. Ponadto 70 proc. nie stosuje skomplikowanych haseł lub nie zmienia ich regularnie. Spośród tych, którzy regularnie korzystają z internetu przez telefon komórkowy, tylko 21 proc. instaluje najbardziej aktualne zabezpieczenia.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: cyberprzestępczość
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama